Anmeldelse: Robyn

Svenske Robyn har tydeligvis snublet over selve oppskriften på kreativitet. Det er nemlig varslet at hun skal slippe hele 3 plater i løpet av 2010. Første del av triologien, «Body Talk Pt.1», er ute nå.

Det har skjedd mye siden Robyn på sukkersøtt ungpikevis sang «Do you really want me, am I really special». Hun har gått fra å arbeide med superprodusent Max Martin som en av Sveriges storsatsninger på popmarkedet, til å ta full kontroll over egen musikkkarriere med eget plateselskap og egen lanseringsstrategi for utgivelsene sine. Hennes femte album har fått navnet «Body Talk Pt. 1», og er den første av 3 plater som kommer ut før året er omme.

Første del av den varslede triologien er utvilsomt en bekreftelse på at Robyn tapper av en kreativ nerve som fortjener mer enn ett album. Med sin miks av disco, club og pop setter hun en helt ny standard for elektropop’en som sjanger. «Body Talk Pt.1» er med sine 9 låter på ingen måte et omfattende album, men Robyn freser av gårde med en energi, tilstedeværelse og originalitet som gjør mengde helt irrelevant.

Det er noe fasinerende over svenske Robyn. Til tross for at hun har vært i bransjen i nesten 15 år viser hun en kompromissløs holdning til fornyelse. På «Body Talk Pt.1» gir hun oss 9 låter hvor hver og en av dem fanger lytteren med sin egenart. Den industrielle «Fembot» er skamløst fengende og perfekt for dansegulvet, mens «Jag vet en Dejlig Rosa» er nedstrippet og sår. Den reggae-inspirerte «None of Dem (ft. Röyksopp)» låter mørk og illevarslende, og peker seg klart ut som en av platas sterkeste låter.

Med «Body Talk Pt.1» er Robyn definitivt inne på riktig spor. Og det beste av alt: Fortsettelsen følger med Body Talk Pt. 2 og 3 i løpet av året.

Terningkast: 5

Bildekilde: Magnus D – Creative commons license