Do’s and dont’s på et jobbintervju

Det er mange som tenker at så lenge søknaden var god nok til å få et intervju, så skal resten gå knirkefritt. Dette er langt fra sannheten!

I de fleste yrker er søknaden bare et forventet nivå av kunnskap som en skal inneha, mens det er på intervjuet at den virkelige ildprøven starter. Men hva skal du egentlig gjøre i denne sammenhengen? Her kommer noen gode råd som kan være lure å huske, samt fellene du bør styre unna.

1. Kom i tide.
Det er få ting som gjør en intervjuer mindre positivt innstilt enn at du kommer for sent. Og om du mot all formodning skulle klare den bragden det er å komme for sent, ha i hvert fall en god grunn til det. Det nytter ikke å si at du ikke fant riktig neglelakk. Et intervju er ganske så seriøst og du kommer ingen vei ved å være for sen.

2. Kle deg passende.
Ikke kom i joggebukse og en utvasket t-skjorte, ei heller et miniskjørt og en utringet bluse. Det er lurt å se an arbeidsgiveren før du bestemmer deg for klesvalget, men å gå for en pen bukse og en skjorte er aldri feil. Man kan sjelden bli for korrekt antrukket, det er mer positivt det enn å komme for uformelt antrukket.

3. Vær forberedt.
Det er alltid en idé å lese litt om arbeidsgiver, firmaet og stillingen før du kommer på intervjuet. På denne måten kan du gjøre deg opp en mening om hvilke kvalifikasjoner du har som passer inn i stillingsbeskrivelsen, og dermed også forberede deg på eventuelle spørsmål.

4. Øv deg foran speilet.
Dette kan gjerne føles både teit, rart og pinlig, men det funker. Lås døren på badet eller rommet, sett på musikken om du ikke ønsker at noen skal høre deg, og øv deg på de vanskeligste spørsmålene du kan tenke deg. Dette gjør at du har tenkt gjennom mulige scenarioer på forhånd og gjør at du stiller mye mer forberedt, og vil være mye mer avslappet om slike situasjoner skulle oppstå. Det er aldri noe særlig å sitte på et intervju uten å vite hva en skal si.

5. Ikke lyv.
De fleste av oss liker å pynte litt på sannheten når vi forteller om oss selv, men dette er ikke noe du bør gjøre på et jobbintervju. Det er veldig enkelt for arbeidsgiver å finne ut om du er oppriktig, og om løgnen i tillegg er dårlig innøvd kan den fort gjennomskues. Husk; man kommer lengre med ærlighet enn med løgn!

6. Vær deg selv.
Dette er nesten det viktigste punktet, for om du ikke er deg selv, hvordan skal arbeidsgiver vite hvem han/hun ansetter? Du vil jo gjerne bli ansatt fordi de liker den du er, men de vil ikke få sjansen til å gjøre dette om du ikke er deg selv. Det er alltid bedre å være seg selv fullt ut enn en dårlig kopi av noen andre. Liker ikke arbeidsgiver deg for den du er, vil det garantert finnes en annen som gjør det.



Bildekilde: Thinkstock

Skrevet av: Jeanita

Jeanita Mari er en 19 år gammel jente fra Drøbak, men høsten 2012 flytter hun til England for å studere psykologi. Hun skal skrive om litt av hvert her på Femelle, og blir dermed som vår egen lille potet som kan brukes til alt. Hun blogger på http://jeanitak.blogg.no, hvor hun skriver om alt fra hverdagslige hendelser til de store spørsmålene i livet.

Legg igjen en kommentar

Vis
Skjul