I filmen «Remember Me» beviser Robert Pattinson at han kan mer enn å spille romantisk vampyr i Twilight- sagaen. Fansen ville trolig blitt skuffet om det ikke var et snev av romantikk i gjensynet med Pattison. Fortvil ikke, Robert innfrir, men denne gangen i en langt mer dødelig utgave.

«Remember me» er en rørende historie om to personer som sørger over tapet av sine nærmeste. Tyler (Pattison) sliter med sorgen og familiesplittelsen som følge av hans brors selvmord. På den andre siden har vi Amy, spilt av Emilie de Ravin, mest kjent fra den evigvarende tv-serien Lost. Hun glemmer aldri synet av moren som ble skutt og drept rett for hennes øyne. Skjebnen bringer disse to tapte sjelene sammen. Sammen finner de den tryggheten og trøsten de lenge har lengtet etter. De unge skuespillerne utfyller rollene og hverandre godt. Begge er de av den opprørske og sarte sjelen. Sårbarhet og sinne karakteriserer de godt. Begge ser mørkt på livet, inntil de finner den store kjærligheten i hverandre.

Selv om filmen handler om kjærlighet mellom to unge mennesker (slik vi har sett så mange ganger før) har filmen langt mer å by på. Man sitter igjen med følelsen av å ha blitt like mye kjent med de andre karakterene i filmen. Filmregissøren har klart å balansere rollene på utmerket måte. Det er ikke for mange å forholde seg til og det påvirker ikke filmens lengde. De er like relevante som hovedpersonene selv. Det er nettopp familieforholdene til Tyler og Amy som påvirker handlingen i historien. På godt og vondt. Farsrollen er spesielt fremtredende og problematiserer forholdet til de unge forelskede. Og forholdet mellom Tyler og hans lillesøster Caroline (Ruby Jerins) oppleves minst like sterkt som hans forhold til Amy. Vi kommer antagelig til å se mer av Jerins i fremtiden, som den lille jenteversjonen av Haley Joel Osment (Den sjette sansen) hun er.

«Remember me» er dypere enn det vi vanligvis forbinner med det romantiske dramaet. Her er det ingen glitter, glamour eller unaturlige romantiske gester. Det er det som gjør den ekte. Den balanser glede og sorg på lik linje. Den handler om å bli forstått og akseptert for den man er. Ung som gammel. Akkurat slik det er i det virkelige liv. Filmen knytter relasjoner mellom ekte kjærlighet, familiebånd, sorg og livsfilosofi. Den får deg til å tenke over meningen med livet. Nyte hvert øyeblikk og alt det der. Det gjør at den fungerer like mye for et mer voksent og modent publikum enn de som bare blir sittende og fnise av – Han som spiller Edward Cullen. Dette er en film for deg som vil gråte, men ikke på det klisjéfylte nivået.

Det mest oppsiktsvekkende ved denne filmen er faktisk tidsadspektet. Ikke før mot slutten blir det klart at handlingen utspiller seg i årene før 11. September 2001. Uten å røpe for mye, har dette en relevans for handlingen. Den lille overraskende detaljen som ofte er fraværende i dagens filmer, er absolutt til stede. Det gjør at man går ut av kinosalen i ettertanke. Og det er da det først slår en at man har sett så mye mer en enda en kjærlighetshistorie. Dette er en film om New Yorks harde virkelighet.

Om Robert Pattison noen gang vil bli forbundet med noe annet enn den mystiske vampyren blir spennende å se. Med denne filmen? Kanskje. «Remember me» er uansett vanskelig å glemme.

Bildekilde: Fra filmen «Remember Me»

Skrevet av: Femelle