Michael Cera tok verden med storm i TV-serien «Arrested Development», og er blitt kjent som han litt rare skuespilleren som alltid spiller den samme, sære rollefiguren. Og det funker. Filmene han spiller i har som regel passet til den rollefiguren Cera spiller. Frem til nå. Det måtte komme. Med «Youth in Revolt» er Cera like brilliant som alltid, men filmen lever ikke opp til forventningene.

Michael Cera spiller Nick Twisp, som sammen med moren og morens kjæreste drar på ferie til en trailerpark. Her møter han Sheeni (Portia Doubleday), som han raskt bestemmer seg for at er hans livs kjærlighet. Men hun har dessverre en kjæreste allerede. Fra å gjøre småtteri for å vinne hjertet hennes, går Nick over til å bli nesten litt småkriminell, da alteregoet hans, Francois Dillinger, tar over styringen mer og mer.

Jeg hadde store forventninger til filmen da jeg er mektig Michael Cera-fan. Derfor ble skuffelsen ble stor da jeg sånn cirka midtveis i fimen skjønte at den ikke kom til å bli noe bedre. Den starter på topp, og taper seg mer og mer. Historien blir litt for kjedelig og handlingen litt for langtråkig. Det eneste som holder filmen oppe er Cera, men vi kunne da heller ikke forventet mindre.

For all det finnes det også morsomme øyeblikk, som for eksempel når Nick får i seg en håndfull med sopp (ikke den snille typen sopp). Men likevel, de morsomme stundene veier ikke opp for den lille tanken som ligger i bakhodet og knuger, og forteller meg at denne filmen kunne ha vært så mye bedre. Alt jeg kan si er at regissør Miguel Arteta burde holde seg til å regissere TV-serie-episoder.

Bildekilder: Fra filmen «Youth in Revolt».

Skrevet av: carina

Carina Behrens er ei jente på 21 år som studerer journalistikk på Norges Kreative Fagskole i Oslo, og blogger på thelateparade.blogspot.com. Ønsker å bli forfatter, men målet er filmjournalist. På Femelle har hun hovedansvaret for film-redaksjonen.