«The Back-up Plan» er en film uten de store høydepunktene. Likevel er det et godt forsøk på å lage en film om et tema som sjeldent er belyst på film.

Filmen handler om Zoe (Jennifer Lopez) som gjerne ønsker seg barn til tross for at hun ikke har funnet den rette. Hun tyr derfor til plan B: å bli befruktet av en sæddonor. Samme dag som inngrepet inntreffer møter hun selvsagt den rette og konfliktene starter. Hvordan skal hun kunne gå inn i et nytt forhold når hun allerede er blitt gravid? Hun har jo allerede planlagt fremtiden sin ved å være alenemor. Er han verdt det? Spørsmålene er mange.

En ganske ukjent eyecandy ved navn Alex O´Loughlin spiller den tapre Seth. Han opplever alle menns skrekk. At dama du nettopp har blitt sammen plutselig blir gravid. Og i dette tilfellet er det ikke ditt barn engang. Rollefiguren hans handler slik de fleste ville gjort i en sånn situasjon: med frustrasjon, omtanke og kjærlighet. Man får vondt av å se mannen bli kastet inn i farsrollen allerede etter første date. Det er nesten som å se handlingen baklengs. Den starter med slutten, når hun endelig blir gravid og etter det går det fort i svingene. Som i de fleste romantiske komedier er ikke rollebesetningen noe å skryte av. Her er det hovedrollene som står i fokus. Det er likevel en glede i seg selv å se J.Lo på filmlerretet igjen. Er du blodfan av ”Jenny from the Block” burde du heller se «Selena» eller «Bordertown» en gang til. Du vil bli skuffet.

Jenter som er tørste på livet får lite ut av denne filmen. «The Back-up Plan» passer best for kvinner (i sent tjueårene/begynnelsen av trettiårene) som kan relatere til familieliv og barn. Uavhengig om du har planer om å få barn eller har fra før. Filmen er en trøst for den som kanskje ikke har lykkes med mann og barn. Filmen gir håp. Selv om alt ikke ligger til rette, fins det likevel løsninger. Regissøren skal ha all ros for å ha belyst dette temaet på film.

Er du likevel på utkikk etter en morsom film til jentekvelden burde du se deg om etter noe annet. «The Back-up Plan» bør være nødløsningen. Ironisk nok. Underveis ble man nesten litt i tvil om dette faktisk er en komedie. Den lykkes i alle fall mer på det romantiske planet enn på det komiske. Selv om man trekker på smilebåndet et par ganger utløser den ikke de store latterbrølene. Det er en stor fare for at man blir sittende å være redd for at den biologiske klokken skal løpe fra deg, enn å trimme lattermusklene. Men vi har sett verre, og har du sett alt av romantiske komedier kan du like gjerne få med deg denne også.

Bildekilde: Fra filmen «The Back-Up Plan»

Skrevet av: Femelle