Leap Year overrasket meg. Det jeg trodde ville være en typisk uoriginal romantisk komedie var akkurat det, en typisk uoriginal romantisk komedie, men den var også noe mer.

Anna (Amy Adams) er en bortskjemt amerikansk jente, som en dag bestemmer seg for å følge etter kjæresten, som er på businessreise, til Dublin, Irland. De har vært sammen i fire år, og lei av å vente bestemmer Anna seg for å fri. Det er en irsk tradisjon at hvert fjerde år, leap year, den 29. februar, kan kvinnen fri til mannen. Anna jobber derfor etter en deadline.

Når flyet hennes må nødlande et helt annet sted enn Dublin, ender hun opp i en liten landsby langt ute på landet, milevis unna kjæresten. Der møter hun på en gretten ire kaldt Declan (Matthew Goode). Han er ikke bare byens bareier, men også byens hotelleier, restauranteier og taxi-sjåfør. Dessverre går ikke ting på skinner, og Anna møter mye motstand på veien til Dublin, dit sure Decland skal kjøre henne.

Som sagt hadde jeg ikke store forventninger til denne filmen. Den bringer ikke frem de store latterkulene, men den er søt, og lurte frem ganske så mange skjeve smil hos meg.

Filmen er ikke typisk Hollywood-oppkast. Den livlige musikken og den artige irske aksenten gir historien et lite særpreg en ikke finner så ofte. Kjekke irer er heller ikke å forakte. Dette er likevel ikke en film du vil se med typen (i hvert fall ikke en typen vil se med deg), og kanskje ikke den du burde sette på om du trenger deg en god latter. Men jentekvelder eller en kosekveld hjemme alene er den perfekte settingen for Leap Year.

Har du sett, eller har tenkt til å se, Leap Year?

Bildekilde: Fra filmen «Leap Year»

Skrevet av: carina

Carina Behrens er ei jente på 21 år som studerer journalistikk på Norges Kreative Fagskole i Oslo, og blogger på thelateparade.blogspot.com. Ønsker å bli forfatter, men målet er filmjournalist. På Femelle har hun hovedansvaret for film-redaksjonen.