«Prince of Persia: The Sands of time» skulle vært sommerens store eventyr, men ble sommerens nedtur.

Filmen inneholder det meste et actioneventyr skal inneholde. Krigerske og muskuløse menn. En kamp mellom det gode og det onde. Og vakre damer og prinsesser. Det skulle bare mangle ettersom denne kommer sist i en rekke av mange episke krigsdramaer. Oppskriften er funnet opp for lenge siden. Det eneste nye i denne filmen er at det faktisk foregår i Persia. Dette har vi sett før.

Denne gangen er det Jake Gyllenhaal som skal få prøve seg som helt. Han spiller prinsen Dastan, en gategutt som ble adoptert inn i de kongeliges verden. Når faren hans, kongen dør, blir han mistenkt og må flykte. Sammen med prinsesse Tamina (Gemma Arterton) må han også forhindre at en magisk dolk kommer i feil hender.

Å bytte ut uskyldig- stempelet med hardbarka krigshelt funker dessverre ikke for Gyllenhaal. Han kan ha så store muskler han vil. Hans sorgmodige øyne passer utvilsomt bedre i «Donnie Darko». Kanskje var det rollen hans som homofil i «Brokeback Mountain» som ødela hans fremtidige sjanse til å spille i actionfilmer? Han er verken atletisk eller smidig nok, og virker amatørmessig fremfor en erfaring kriger. Han klarer heller ikke å nå opp til kjekkasstempelet som f.eks Brad Pitt («Troy»), Johnny Depp («Pirates of The Caribbean») og Mel Gibson («Braveheart») for å nevne noen. Det var faktisk nysgjerrigheten over å se Gyllenhaal i en slik rolle som gav meg lyst til se filmen. Det sier sitt.

Nå kjenner ikke jeg til det kjente dataspillet som filmen er basert på. Etter litt research fant jeg ut dette er en godkjent filmversjon av dataspillet. Faktisk en av de beste. Selv om stuntene ikke helt kan sammenlignes. Mange spillentusiaster har sikkert gått rett hjem og satt seg ned med xboksen for å styre handlingen selv via spillkonsollen. Dessverre kan ikke vi andre filmpublikummere gjøre noe med «Prince of Persia». Den er allerede laget.

Kilder: Filmweb, Cinemablend.com
Bildekilde: Fra filmen «Prince Of Persia»

Skrevet av: Femelle