Filmanmeldelse: Dear John

Dear John går under kategorien romantisk drama. En film som får unge kvinner til å lengte etter romantikk, og kjærestene deres til å lengte etter en annen film.

Soldaten John (Channing Tatum) er hjemme på perm. Hjemme treffer han, og faller for, Savannah (Amanda Seyfried). Kjærligheten mellom de to blomstrer urovekkende fort, og når John to uker senere må dra tilbake til Afghanistan er det ingen tvil om at de to skal holde sammen for evig og alltid. I lang tid skriver de brev frem og tilbake, men ting forandrer seg.

Den svenske regissøren Lasse Hallström er en anerkjent regissør i Hollywood, med flere kjente filmer på CV-en. Om jeg skal sammenligne med tidligere bragder som Chocolat, What’s Eating Gilbert Grape og The Cider House Rules, så ligger nok denne filmen ganske langt nede på lista. Men likevel er det noe ved den. En slags sjarm. Dette tror jeg kan ha mye å gjøre med den skjønne Seyfried. Jeg er også ganske sikker på at veldig mange jenter og kvinner vil forelske seg i Tatum, som ikke er så alt for lite kjekk. Hvem drømmer vel ikke om en mann som er fin, litt bad boy med mye følelser, og ikke minst, stormforelsket i deg? Hadde han bare vært en bedre skuespiller.

Alt i alt synes jeg Dear John er en utrolig sjarmerende, typisk romantisk drama. Men jeg liker det. Dette er en moderne krig/kjærlighet-film, men jeg tror nok den havner som favoritt blant flere jenter enn gutter. Den er litt klissete, dessverre, og taper litt på det. Men søt. Så absolutt søt. Av de to tomlene jeg har, får denne filmen én tommel opp!

Kinopremiére i Norge: 11.06.2010 (ifølge www.filmweb.no)

Bildekilde: Fra filmen «Dear John».

Skrevet av: carina

Carina Behrens er ei jente på 21 år som studerer journalistikk på Norges Kreative Fagskole i Oslo, og blogger på thelateparade.blogspot.com. Ønsker å bli forfatter, men målet er filmjournalist. På Femelle har hun hovedansvaret for film-redaksjonen.