Filmanmeldelse: Knight and Day

Jane Havens (Cameron Diaz) får livet snudd på hodet da hun tilfeldigvis dumper borti Roy Miller (Tom Cruise). En tilsynelatende vanlig kjekk mann hun møter på flyplassen, som viser seg å være en spesialagent på flukt. Roy finner ut at det er ikke meningen at han skal overleve sitt neste oppdrag og han trenger Janes hjelp. De to begir seg ut på reisen verden rundt.

Et godt valg
Dette er en underholdende actionkomedie uten de helt store overraskelsene. ”Knight and Day” er mye mer klisjefylt og jentevennlig enn andre actionfilmer. Det er «Mission Impossible» med et mer kvinnelig preg. Man kan takke Diaz for at man orker å holde ut med skyting, biljakt og alt det vi jenter vanligvis får nok av i en film. Den raser akkurat passe avgårde og det er lett å følge med. Det gjør den til et utmerket valg for uenige kjærester som skal på kino.

Et samarbeid mellom mann og kvinne
Enkelte scener i filmen kan minne litt om ”Mr & Mrs Smith”. Her er det teamarbeid mellom mann og kvinne som gjelder for å overleve. Diaz har på langt nær ikke den tøffe og bestemte kvinneskikkelsen som Angelina Jolie, men det er ikke meningen heller. June er den forfjamsete jenta som havner oppi situasjoner hun ikke vet hvordan hun skal takle. Det får bare Cruise til å virke mye roligere og avslappende i det han gjør som agent. Det er han som har kontrollen.

Veteraner
Tom Cruise ser usedvanlig godt ut til være gammel og som vi ikke har sett på film på lang tid. Når jeg tenker meg om så har han aldri gjort en typisk dårlig film heller så man kan trygt legge skepsisen på hylla. Tom Cruise beviser nok en gang at han fremdeles kan spille den heltemodige barske typen vi er vandt til å se han. Og det er herlig å se Cameron Diaz i nok en livlig og sprudlende rolle. Jeg får lyst å se «Vanilla Sky» (som de spilte sammen i for ni år siden) igjen.

Popcornfilm
«Knight and Day» er ingen dårlig film, men jeg vil heller si den kommer på et dårlig tidspunkt. Trenden med actionkomedier og to tiltrekkende skuespillere i en actionfylt komedie begynner å bli avlegs. Da tenker jeg spesielt på ”The Bounty Hunter” og ”Killers”. Action, kjærlighet og humor har for lengst blitt oppskriften på en vellykket film. Men den er slettes ikke dårligere enn de andre av den grunn. ”Knight and Day” har blitt omtalt som en skikkelig popcornfilm og det er akkurat det som slår meg når jeg ser den også.

Enjoy.

Har du sett Knight and Day, og hva mener du om filmen?

Kilder: Filmmagasinet, Filmarkivet