Fantasifulle Max kan være litt vanskelig å ha med å gjøre. Etter en krangel med mammaen sin, rømmer han hjemmefra en kveld. Fantasien hans tar oss med til en øy bebodd av noen stygge – men sjarmerende – skapninger. Max klarer å overtale de om at han i en annen verden var konge, og blir på denne måten øyas nye konge – med alt ansvaret det innebærer.

Filmen Where the Wild Things Are er basert på bildeboken med samme navn, skrevet av Maurice Sendak i 1963. Leste kanskje du boka da du var liten?

Jeg var lenge skeptisk til denne filmen. Jeg syntes den så litt for fantasifull ut. Det var akkurat passe. Og spesialeffektene i denne filmen er helt fantastiske. Skapningene ser faktisk ekte ut, selv om det er et par ugler der jeg gjerne skulle fjerna. Gutten som spiller Max, Max Records, er utrolig overbevisende i sin rolle som en vanskelig gutt med litt for mye fantasi og alt for mye temperament.

Regissør Spike Jonze hadde nok litt å bevise med denne filmen. Tidligere har han jobbet som manusforfatter på flere Jackass-episoder og den første filmen, og også Tenacious D-filmen. Dette er ikke akkurat prosjekter som gir deg et stort navn i bransjen. I mine øyne har han i hvert fall nå bevist at han har det som skal til. Where The Wild Things Are er en film som passer både voksne og barn, selv om den er skummel til tider. Dette er en film som setter inntrykk. Jeg måtte til og med kjempe mot en tåre eller to på slutten, selv om det egentlig ikke var så trist – og jeg gråter aldri av filmer.

Dette er en film du absolutt burde se, stor som liten. Den setter fantasien og kreativiteten i sving, og du sitter igjen med en følelse. Hvilken følelse er jeg usikker på, men selv satt jeg igjen og savnet å være barn. Jeg savnet det å kunne late som et bord var en hytte, og være fornøyd. Det er dét denne filmen handler om tror jeg – at vi kan lære av fantasien vår. Kanskje burde vi ikke gi slipp på den så lett?

Bildekilde: Fra boka og filmen «Where the Wild Things Are».

Skrevet av: carina

Carina Behrens er ei jente på 21 år som studerer journalistikk på Norges Kreative Fagskole i Oslo, og blogger på thelateparade.blogspot.com. Ønsker å bli forfatter, men målet er filmjournalist. På Femelle har hun hovedansvaret for film-redaksjonen.