Grunnleggende tips til økt treningsmotivasjon

Det er ingen kunst å begynne å trene. Utfordringen for veldig mange er å fortsette. Her kommer noen grunnleggende tips som effektivt bidrar til økt motivasjon.

Treningsmål
Før man begynner å trene er det viktig at man identifiserer hvorfor man vil begynne å trene. Man må finne de langsiktige grunnene for trening, noe som også vil danne grunnlaget for langsiktig motivasjon. Videre kan det være lurt med delmål, for å nå det overordnede treningsmålet, som bør være et langsiktig, men realistisk mål.

Lær deg mer om trening
Mange gir opp treningen fordi de ikke føler de kan nok om det de holder på med, og dermed ikke føler de får et godt utbytte. Opplevelsen av kompetanse har vist seg å være viktig for motivasjonen, så hvorfor ikke bruke litt tid på å lære seg litt mer om helse, kosthold, og ikke minst trening?

Riktig treningsform
Det er avgjørende for vellykket trening at man finner riktig treningsform og aktiviteter. Trening skal være utfordrende, men gøy, så det er viktig at man velger aktiviteter som man føler man behersker. Hvis man til stadighet skal gjøre ting man ikke føler man får til eller har noe utbytte av, vil motivasjonen gjøre alt annet enn å stige.

Treningskamerat
Vi mennesker er i stor grad avhengig av støtte, bekreftelse, og positive tilbakemeldinger på det vi foretar oss. Med en treningskamerat kan man motivere og pushe hverandre, og man kan rose hverandre når man får til ting og når sine mål.

Mål resultater
Det er ingenting som gir mer selvtillit- og motivasjonsboost enn å se svart på hvitt at man har gjort fremskritt. Med konkrete mål vil det være lett å måle fremdrift og resultater i treningen, og i det siste er det også utviklet en rekke apper som hjelper til med måling av trening og utvikling.

Vær tålmodig
Sist men ikke minst, tålmodighet er svært viktig under trening. Verden ble ikke skapt på én dag, og det vil ikke god form eller drømmekroppen bli heller. Ting tar tid. Det har også i nyere tid vært snakket om at frykt for å legge på seg, kan føre til nettopp en vektøkning. Med andre ord: Stress og frykt er elementer man bør fjerne så langt det er mulig.

Bildekilde: Thinkstock

Skrevet av: Charlotte Olsen

Charlotte er ei livsglad jente på 20 år som bor i Oslo og studerer markedsføring. Hun er glad i å skrive, og målet er å starte sitt eget magasin for kvinner en gang i fremtiden. I mellomtiden deler hun gjerne sine tips og gode råd på Femelle.no og på bloggen, charlotte.femelle.no.

Legg igjen en kommentar

Vis
Skjul