Harde kaffefakta

En kopp latte ved siden av frokosten, kan like gjerne være smør på flesk. Her er sannheten i kaffekoppen.

Kaffe Mocca – verst av dem alle
Kaffe Mocca har blitt en favoritt blant både damer og menn, og er en blanding av espresso, sjokoladesaus og steamet melk. En kaffe mocca med helmelk og sukker, inneholder rundt 250 kalorier.

Kaffe Latte
Kaffe Latte er den kaffetypen med melk som har vært på cafémarkedet lengst. Her kan du velge mellom enkel eller dobbel espresso med steamet melk. Du kan bruke både helmelk og lettmelk i denne kaffetypen.

– Enkel latte med helmelk: 195 kcal, 12 gram fett.
– Enkel latte med lettmelk: 135 kcal, 6 gram fett.
– Dobbel latte med helmelk: 175 kcal, 11 gram fett.
– Dobbel latte med lettmelk: 120 kcal, 5,5 gram fett.

Cappuccino
Cappuccino er veldig lett å forveksle med kaffe latte, men disse er ikke helt identiske. Skummet har en sentral rolle i denne koppen. En cappuccino består av en tredel espresso, en tredel melk og en tredel melkeskum. Skummet skal være smidig og fløyelsaktig, og det skal ikke være noe klart skille mellom skummet og den varme melken under. Som topping brukes ofte ren sjokolade, eller kanel.

– Enkel med helmelk: 100 kcal, 6 gram fett.
– Enkel med lettmelk: 70 kcal, 3 gram fett.
– Dobbel med helmelk: 80 kcal, 5 gram fett.
– Dobbel med lettmelk: 55 kcal, 2,5 gram fett.

Macchiato – best alternativ om du vil spare kalorier
Dette er en enkel, eller dobbel espresso som er pyntet med en liten klatt melkeskum for å bryte smaken. Liker du den sterke og fyldige espressosmaken, er dette det beste alternativet. Melkemengden er så liten at du ikke trenger å telle kalorier.

Slik kan du spare noen kalorier
1. Velg lettmelk i stedet for helmelk.
2. Bruk kunstig søtning, eller kanel som smakstilsetning
3. Drikk gjerne vann ved siden av kaffen



Kilder: kk.no, aftenposten.no
Bildekilde: @bdthomas – Lånt under creative commons license

Skrevet av: Caroline

Caroline er forfatteren bak bloggen www.fotballfrue.no, og har studert journalistikk på Norges Kreative Fagskole. Til daglig jobber Caroline som partner og journalist i Femelle, og er tekstforfatter for Emil & Samuel, samtidig som hun driver en av Norges største blogger.

8 kommentarer om “Harde kaffefakta

  1. Veldig mange har også Soya som alternativ melk, dette kan også hjelpe på kaloriene.

    Men jeg vet ikke om jeg ville tørre å påstå at man skal velge søtstoff istedet for sukker, det er mye usikkehet om søtstoff er så bra.. Men i denne sammenhengen så kan jeg jo skjønne det.

    Så kan det også være et alternativ å velge iskaffe isteden for varme, ettersom det brukes mindre melk i iskaffe og kaffe og isbiter tar mer plass i glasset! =)

  2. Lurer litt på hvordan tallene er i forhold til soya og rismelk, som tross alt er langt sunnere enn kumelk produkter i henhold til mettet fett og kalorier.

    Americano og Espresso regnes forøvrig som det ypperste av kaffekjennere om man først skal nyte kaffesmaken, er mye nytelse i ren kaffe om man bare velger god kvalitet.

  3. Hei du som lurte: Grunnen til at en dobbel latte er mer kalorifattig enn en enkel er fordi at «dobbel» sikter til en dobbel espresso, altså er det mer kaffe og mindre melk, og kaffe er mer kalorifattig ;)

Legg igjen en kommentar

Vis
Skjul