Musikk motiverer!

Musikk får pulsen til å stige, pusten blir raskere og håndsvetten øker. Ved å høre på den riktige musikken kan man holde seg mer våken og opplagt, i tillegg til å forberede kroppen på fysisk aktivitet.

Man bør som en hovedregel velge musikk som er rask og rytmisk, og som passer treningsformen man skal utføre. Ved jogging og løping vil man lett kunne få litt ekstra drahjelp ved å velge musikk som passer godt med stegfrekvensen din.

I løpet av de siste 20 årene har den britiske idrettspsykologen Costat Karageorghis studert nettopp sammenhengen mellom trening, musikk og motivasjon. Han baserte studien sin på kriterier som tempo, rytme, tekstinnhold og mulighet til identifikasjon, og har på bakgrunn av det satt sammen en liste som inneholder de 20 generelt mest motiverende låtene:

1. Eye Of The Tiger – Survivor
2. Don’t Stop Me Now – Queen
3. Beat It – Michael Jackson
4. I Like To Move It – Reel 2 Real
5. Push It – Salt-N-Pepa
6. Pumt It – Black Eyed Peas
7. Born To Run – Bruce Springsteen
8. The Power – Snap
9. The Best – Tina Turner
10. Physical –Oliwia Newton-John
11. I’m Sexy And I Know It – LMFAO
12. I Like The Way – BodyRockers
13. Moves Like Jagger – Maroon 5
14. I Got You (I Feel Good) – James Brown
15. Lose Yourself – Eminem
16. Jump – Van Halen
17. Single Ladies – Beyoncé
18. Run To You – Bryan Adams
19. Don’t Stop The Music – Rihanna
20. Blame It On The Boogie – The Jackson 5

Med andre ord kan musikk du liker med tekst, puls og rytme få treningsøkten til å gå lekende lett. Hele listen kan du lett laste ned på Spotify ved å søke på All-time Top 20 Most Motivational Songs.

Kilde: SATS Magasin

Bildekilde: Thinkstock

Skrevet av: Charlotte Olsen

Charlotte er ei livsglad jente på 20 år som bor i Oslo og studerer markedsføring. Hun er glad i å skrive, og målet er å starte sitt eget magasin for kvinner en gang i fremtiden. I mellomtiden deler hun gjerne sine tips og gode råd på Femelle.no og på bloggen, charlotte.femelle.no.

Legg igjen en kommentar

Vis
Skjul