Slik blir du slank til sommeren

Skrevet av Anine Kristin.

Sommeren nærmer seg, og de neste månedene kommer til å suse av gårde. Kanskje har nyttårsfortsettene gått i vasken for mange uker siden, og tanken på at du skal vise deg i bikini om noen få måneder kan på mange måter være skremmende. Fortvil ikke, det er ikke for sent enda!

Enten om du kun ønsker å stramme opp kroppen her og der, eller om du ønsker å ta av noen kilo. Ta til deg de tipsene jeg gir dere nå, og følg dem, så skal du nok se at du kan sprade rundt i bikinien med selvtilitt som aldri før.

1. Vær tålmodig
Dette er det aller viktigste etter min mening. Kroppen din kommer ikke til å forandre seg over natten, det er derfor viktig at du er tålmodig. Ikke slutt med treningen og den sunne maten selv om du ikke ser noen drastiske forandringer ved kroppen din de første ukene.

2. Underskudd
Det å gå ned i vekt er egentlig ikke så vanskelig, tro det eller ei. Det hele går ut på at du skal innta færre kalorier enn du forbruker i løpet av en dag. Godt forklart vil det si at hvis du forbrenner 2000 kalorier om dagen, skal du ha et lavere inntak enn dette. Veier du 69 kg for eksempel og ønsker å gå ned 0,5 kg i uken skal du ha i deg 1500 kalorier om dagen. Klarer du å gå ned 0,5 kg i uken, minsker du vekten på en sunn måte, og du vil mest sannsynlig klare å holde deg der også.

3. Kosthold
Det er ikke snakk om å gå på dietter hvor du sulter deg i hjel, og kun spiser supper og shaker i noen uker. Her er det snakk om legge om kostholdet, ha kontroll på maten du spiser, regner ut hva du får i deg og trener du i tilegg har du et godt utgangspunkt. Men igjen, det tar tid. Står vekten stille én uke, bare fortsett. Bytt ut brød med knekkebrød, ikke spis godteri i ukedagene, spis mer kylling og fisk og ikke like mye pasta. Nøkkelhullproduktene i butikkene er ikke alltid til å stole på heller. Lær deg hvordan du skal regne ut kaloriinnholdet i maten, kjøp deg en matvekt, og ha det gøy med dette!

Det finnes flere applikasjoner til smarttelefoner som hjelper deg med å holde kontroll på hva du får i deg. Jeg bruker blant annet ShapeUp Caloriecounter , som er brukervennlig, gratis og morsomt.

4. Strong is the new skinny
Dette er en treningsform jeg personlig har vært litt redd for tidligere, men det kun på grunn av feilinformasjon. Kvinner er rett og slett ikke genetisk anlagt til å få store, klumpete og skremmende muskler, slik som mange av oss tror. Skal du stramme opp kroppen, kan du jogge så mye du orker, men du kommer ikke til å få en fast kropp av dette. Skal du stramme opp, og gå ned i vekt for den saks skyld, så er det faktisk styrketrening som gjelder. Prøv deg frem med øvelser som passer for deg. Øk tyngden på vektene ettersom at du blir sterkere, det skal være tungt!

5. Punktslanking fungerer ikke
Punktslanking fungerer ikke. Du får ikke flat mage av å ta situps, du må trene hele kroppen! Varier mellom styrketrening og cardio økter, så skal du nok se at du vil bli fast i fisken til sommeren.

Jeg er verken personlig trener, eller en kostholdsekspert, men jeg vet hva som har fungert for meg. Selv har jeg klart å ta av 5 kilo siden nyttår, og det kun ved å følge disse punktene. Bruk nettsider som fitnessbloggen for å få mer kunnskap om trening og kosthold fra orienterte og strukturerte personer, som vet hva de snakker om. På denne måten slipper du å tro på dumme påstander som skrives i aviser og ukeblader. Ta inn kunnskap og form kroppen din på en sunn og bra måte.

Masse lykke til! Så ses vi på stranden til sommeren.

Bildekilde: Thinkstock photos

Skrevet av: Gjesteskribent

Gjesteskribent blir brukt som automatisk forfatter når det er talentfulle bloggere som skriver gjesteartikler for oss. Skribentens navn og bloggurl står opplyst i artikkelen ovenfor.

En kommentar om “Slik blir du slank til sommeren

Legg igjen en kommentar

Vis
Skjul