Slik takler du høstdepresjonen

Ikke bekymre deg for den mørke sesongen – Vi gir deg de beste tipsene mot høstdepresjonen.

Kulden og mørket sniker seg på, sola gjemmer seg bak skyene og regnet plasker ned. Det er ikke alle som takler tanken på at sommeren går mot slutten, og at høsten sakte men sikkert tar over.

Man kjenner på kroppen at det er ekstra vanskelig å stå opp om morgenen, og man får et større behov for å sove. Det er vanskeligere enn vanlig å gi fra seg et smil, suget etter godterier når nye høyder og det samme gjelder matinntaket. Det er vanskelig å konsentrere seg og fysisk, psykisk og seksuell aktivitet blir nedsatt. Dette er noen av de vanligste symptomene i depresjonsperioden for de som lider av sesongavhengig depresjon.

Sesongavhengig depresjon forekommer som oftest i de mørke årstidene høst og vinter. Depresjonen kommer snikende i september eller oktober måned og topper seg som regel i januar. Utover våren forsvinner symptomene, og på sommeren er man som regel uten symptomer i det hele tatt.

Det er en stor forskjell på det å ha sykdommen sesongavhengig depresjon, og det å bli litt nedfor når høsten kommer krypende. Om du får sykdommen diagnostisert kan den behandles med lysterapi.

Hvis du ikke har sykdommen, men ønsker å takle høsten bedre er det enkle ting man kan gjøre.

Forbered deg på tiden som kommer.
Man kan enkelt forberede seg på at høsten kommer ved noe så enkelt som å ønske den velkommen, si hei til høsten før den kommer snikende på deg. Skriv opp en liste over alle tingene du gleder deg til ved høsten, som for eksempel å sitte i sofaen innpakket i dyna med en god film på tv’ en og en kopp kakao i hånden. Høsten er en fin tid til å gjøre alle de tingene du ikke rakk i sommer, lese en god bok, se alle sesongene av favorittserien din, shoppe inn til høstgarderoben og slappe helt av. Alt dette uten å få dårlig samvittighet. Prøv å glede deg til høsten, få inspirasjon og lag deg gode assosiasjoner når du tenker på den litt mørkere sesongen.

Hold deg i form og ta vare på deg selv
Trening er alltid bra for deg, spesielt i de mørke årstidene, hvor energien ikke kommer gratis med sola slik den gjør om sommeren. Å starte en dag med en treningsøkt gir deg ekstra overskudd som du vil få god nytte av utover dagen. Da høsten og vinteren er mørke årstider blir sinnet lett påvirket av dette, et lite kvarter i et solarium annen hver uke eller spaserturer i dagslys kan hjelpe på humøret.

Gi deg selv pleie og oppmerksomhet ved å gjøre ting som gjør deg glad og som får deg til å vise deg fra din beste side. Alt fra hjemmespa, ny hårfarge, bytte ut godteri med frukt og nøtter, er alle ting du kan gjøre slik at du blir stolt av deg selv og stråler på ditt beste.

Ta høsten med storm – det er en fantastisk tid!

Har du noen gode tips til fine høstaktiviteter?

Bildekilde: Thinkstock photos

Skrevet av: Reidun Beate

Reidun Beate Hagen er en ambisiøs jente på 24 år. Hun er gründeren av Femelle Media. Samtidig jobber hun som hovedredaktør og sjef for alle nettsidene. På privaten er hun gift med Magnus og har en liten datter som heter Miley.

Les mer om hennes liv på http://reidunbeate.femelle.no.

En kommentar om “Slik takler du høstdepresjonen

Legg igjen en kommentar

Vis
Skjul