Slipp unna høstdepresjonen

Mange av oss har dessverre det problemet å bli litt høst- og vinterdeprimert, og ser ikke helt løsningen på å komme seg vel gjennom dette mørke og dystre halvåret i mangel på energi, motivasjon og godt humør. Men, det handler kun om å gjøre et par enkle, grunnleggende ting riktig og forandre litt på innstillingen, så blir det fort litt lettere.

Få nok søvn
Mange føler seg litt ekstra trøtt og sliten om vinteren, nettopp fordi kroppen faktisk trenger mer søvn enn vanlig. Dette er absolutt noe man bør ta hensyn til, så det er slett ikke noe galt i å tillate seg selv en litt smålat stund på sofaen en gang i blant på denne tiden av året.

Spis frokost
Dette er nok noe du har hørt hundre ganger før, men så er det jo en grunn til det også da. Å starte dagen på tom mage vil føre til at kroppen fort tømmes for energi, og det blir mye tyngre å komme seg opplagt igjennom dagen. Start derfor dagen med en ordentlig energirik frokost, og fyll gjerne på med frukt i løpet av dagen. Frukt inneholder mye antoksidanter og vil bidra til styrket immunforsvar.

Få i deg riktig mat
Hva man spiser har mer å si enn vi kanskje tror når det kommer til hvor opplagt man føler seg i løpet av dagen. Det er med andre ord viktig å få i seg mat som inneholder næringsstoffer og som stabiliserer blodsukker og energinivå, som komplekse karbohydrater som helkornsbrød og grønnsaker. Det er også viktig med egg, kjøtt og fisk for et variert kosthold. Dersom du føler du får i deg for lite vitaminer, bør du også vurdere kosttilskudd.

Kom deg ut
Selv om sola ikke akkurat er den sterkeste om dagen, hjelper faktisk daglige mengder dagslys kroppen å produsere D-vitamin. I tillegg har vel frisk luft aldri vært noe annet en oppkvikkende og positivt for kropp og sjel.

Rør på kroppen
Etter en lang dag på skole eller jobb har trening lett for å bli nedprioritert. Eller kanskje du tenker du ikke har nok energi til å gjennomføre en økt? Da bør du tenke deg om en gang til før du fatter et vedtak. Økt mosjon og trening vil gjøre kroppen din mer produktiv, styrke immunforsvaret, og ikke minst øke energinivået ditt betraktelig. Og det er ikke mye som skal til heller. 20-40 min mosjon daglig hjelper mye, og det har alle tid til. Dette kan for eksempel være å gå til jobben, en tur, eller en kort økt med styrkeøvelser.

Vær takknemmelig

Alt for mange av oss har det for vane å fokusere på og klage over hva vi ikke har, i stedet for å verdsette det vi faktisk har. Og dette krever mer energi enn man tror. Alle har noe å være takknemmelige for, så sett av et par minutter hver dag til å tenke over alle disse tingene man er så heldig å ha. Gjerne i sengen om morgenen før du spretter opp.



Bildekilde: Thinkstock

Skrevet av: Charlotte Olsen

Charlotte er ei livsglad jente på 20 år som bor i Oslo og studerer markedsføring. Hun er glad i å skrive, og målet er å starte sitt eget magasin for kvinner en gang i fremtiden. I mellomtiden deler hun gjerne sine tips og gode råd på Femelle.no og på bloggen, charlotte.femelle.no.

Legg igjen en kommentar

Vis
Skjul