Spis deg skjønn

Ytre skjønnhet stiller ikke så sterkt hvis man er i dårlig form, har ringer under øynene og blir slapp før man engang har stått opp. Hva vi spiser påvirker oss i humør, form og utseende – både utenpå og innenifra.

Slik kan du spise deg vakker tvers igjennom!

Vann:
Det er vel ingen overraskelse at vann gjør underverker for kropp og hud? Kroppen trenger minst to liter vann daglig for at den skal fungere korrekt. Kronisk vannmangel kan føre til tørr og rynkete hud, utslett og kviser. Det er ikke noe å gruble på – drikk masse vann!

Antioksidanter:
Når kroppen utsettes for giftstoffer i mat og i luften, produseres det som kalles frie radikaler. Dette beskytter kroppen seg mot ved å produsere antioksidanter, men kroppen trenger litt tilførselshjelp – gjennom hva du spiser. Antioksidanter angriper de frie radikalene, og utsetter derfor aldringsprosessen.

Antioksidanter inneholder E- og C-vitaminer, mineraler (sink), frukt, grønnsaker, og alle slags bær. Blåbær, solbær, plommer, bønner, råkakao og friske urter.

Vitaminer:
Vitamin A, B, C og E vedlikeholder hudens elastisitet, og hjelper til med danningen av ny hud. A-vitamin er også supert for hodebunnen. Spis gulrøtter og mørkegrønne bladgrønnsaker som spinat, for å få i deg masse A-vitaminer.

C-vitamin styrker immunforsvaret, og er viktig for oppbygging og bevaring av kroppens bindevev; kollagenet. Spiselige kilder til denne vitaminen er paprika, kiwi og pasjonsfrukt.

Proteiner:
Proteiner gir deg fin hud og sterkt hår. Dette bør du spise for å få i deg masse proteiner: Bønner, egg, kylling og kalkun. Disse inneholder også jern.

Fettsyrer:
For å smøre huden naturlig og gjøre den mykere glattere og mer elsatisk bør vi få i oss en daglig dose med fettsyrer som omega-3 og omega-6. Fettsyrene holder også håret sundt.

Fettsyrer er livsviktige for kroppen vår, men den produserer det ikke av seg selv. Mat som inneholder godt med fettsyrer er: Tran, planteoljer, nøtter, avokado, mandler og fet fisk som laks og ørret.

Rå mat:
Ubehandlet mat som ikke har blitt eksponert for varme over 40 grader. På den måten ivaretas næringsstoffer, vitaminer og enzymer.

Sukker og stivelse:
For stort inntak av sukker og stivelse øker blodsukkernivået , og fører til at det binder seg til kroppen og hudens egne proteiner, i dette tilfelle kollagen, som gjør at huden eldres tidligere. Så mat du bør styre unna i store mengder er: sukker, brød, ris, poteter og pasta.

Sink:
Storfekjøtt, skalldyr, kornprodukter, belgvekster og melkeprodukter er gode kilder til mineralet fiber, som ikke finnes i kroppen, og må derfor tilføres via mat. Sink er med på å beskytte cellene mot frie radikaler, pluss at det er med på å holde håret sundt.



Kilde: Costume.no
Fotograf: Ole Martin Halvorsen – Cruel Photography

Skrevet av: Cathrine Formoe

Cathrine Formoe er en livsnyter på 22 år. Hun studerer journalistikk, og flytter snart down under for å gjøre ferdig bachelorgraden sin der. Hun er også utdannet Make-up artist ved IMC i Stockholm, og ved siden av studiene driver hun eget firma, jobber for Make Up Store, Parfymelle og Femelle.no. Skriver også bloggen http://themakeupstory.blogspot.com om sin store lidenskap, tips&triks og om sminke generelt.

En kommentar om “Spis deg skjønn

Legg igjen en kommentar

Vis
Skjul