Styrketrening for jenter

Uansett hvilken kroppsform du har er det viktig å trene. Trening skal ikke handle om slanking så fremt du ikke er overvektig. Trening er viktig, sunt og gøy! Du får ny energi, bedre selvtillit, bedre humør og en stram og frisk kropp.

Mange jenter kvier seg for å trene styrketrening. De er redde for å bli for store, og få kraftige muskler som buler ut. Dette er en helt unødvendig redsel, da det krever mye og knalltøff trening samt en streng diett for å oppnå slike resultater. Mange jenter vil aldri kunne oppnå slike resultater, og har ingenting å bekymre seg for. Det beste er hvis halvparten av treningen består av kondisjonstrening og halvparten av styrketrening. Å trene styrke passer for alle, uansett utgangspunkt, form og alder.

Søk informasjon
Før du begynner med styrketrening er det lurt å lære seg litt om det. Teknikken er veldig viktig for å unngå skader. Les om det på internett, spør noen du kjenner som trener eller ta kontakt med treningssenteret ditt. Å trene med en venn eller en personlig trener er både god hjelp og god motivasjon.

Følg et treningsprogram
Når du trener styrke kan det være lurt å følge et fast program, enten du velger å sette opp et program selv eller å følge styrketimene som går på treningssenteret ditt. Jobb deg gradvis opp med tyngre vekter. Mange øvelser kan også gjøre helt uten vekter og bare ved hjelp av kroppstyngde. De fleste treningssenter har et godt utvalg av styrkeapparater, manualer og vekter. Finn den treningsformen som passer deg best.

Har du ikke tilgang til et treningsstudio? Det finnes mange måter å få trent styrke på hjemme. Stabile møbler kan brukes som støtte til flere øvelser, og som tidligere nevnt kan mange øvelser gjøres helt uten apparater eller vekter. Å fylle en ryggsekk med noe tungt eller å holde et par fulle vannflasker eller en tung bok er enkle måter å få mer belastning i øvelsene på. Ellers finnes det mye utstyr til hjemmetrening som kan kjøpes på din lokale sportsbutikk eller på nettet. Ankelvekter, manualer, treningsballer og matter, dvd-er, treningsstrikk og flere typer vekter er enkle å få tak i til fornuftige priser.

Tren opp kondisen
Kondisjonstrening er effektivt for fettforbrenning, men jo mer muskler du har jo mer fett forbrenner du. Husk også at etter en kondisjonsøkt forbrenner kroppen i en time, mens etter en styrkeøkt forbrenner kroppen i opp til et døgn etterpå. Etter styrketrening trenger kroppen proteiner, så ha fokus på det når du spiser etter treningen.

Sjekk ut disse effektive øvelsene og finn inspirasjon:
Knebøy
Utfall
Markløft
Bicepscurl
Roing
Benkpress
Situps
Skulderpress

Det finnes utallige forskjellige øvelser for hele kroppen. På internett og i magasiner finner du flere gode treningstips, bilder og videoer av forskjellige øvelser og gode råd om kosthold. Så ikke vær redd for å trene styrke jenter. Det er både gøy, enkelt og veldig effektivt. Allerede etter noen få ganger vil du kunne se og kjenne resultater. Kom i gang med styrketreningen i dag!

Bildekilde: Thinkstock

Skrevet av: Gro

Jeg er en 20 år gammel jente som kommer fra Vadsø, og jobber som treningsinstruktør og butikkmedarbeider i klesbutikk.

Legg igjen en kommentar

Vis
Skjul