Unngå stresset med eksamen.

Det er mange som sitter med eksamenlesing om dagen, så her er noen eksamenstips til dere.

Før eksamen:

– Les pensum, og prøv å trekke ut det viktige i hvert kapittel. Lag gjerne skriftlige oppsummeringer eller tankekart – i dagene rett før eksamen kan du holde deg til disse oppsummeringene, så får du repetert det viktigste, og du kan selv fylle inn det du husker utenom. Et alternativ er å danne kollokviegrupper der dere deler pensumet dere imellom, og skriver referat. Del referatene, så har dere det viktigste fra hele pensum.

– Har du tilgang på tidligere eksamensoppgaver innenfor det faget du skal opp i, jobb deg gjennom dem og se hva du kan.

– Jobb sammen med andre. Kollokviegrupper kan være en kjempegod måte å jobbe på frem mot eksamen.

– Ta deg pauser. Få deg litt frisk luft, ta gjerne en joggetur. Ikke fall for fristelsen om å ta pausen i sofaen eller på Facebook – ta deg heller en tur ut i frisk luft, så får du klarnet litt opp i tankene og hentet deg inn igjen. Mitt beste tips er å ta en joggetur. Ingenting klarner mer opp i tankene enn en joggetur ute i frisk luft. Dessuten får du utløp for mye energi, og du får ro i kroppen til å sitte og lese i noen timer til. Det er faktisk en bevist sammenheng mellom fysisk aktivitet og konsentrasjon.

– Spis. Enkelt og greit. Mange stresser og er nervøse, og sitter i mange timer uten å spise. Husk å fylle på, det har mye å si for både blodsukkeret og konsentrasjonen din. Hvis du vet at du pleier å stresse og glemmer å spise i dagene før eksamen, så er ikke dette tiden for å følge en streng diett. Klart man skal spise sunt, og det aller beste er å velge sunne mellommåltider og sunn snacks som frukt og grønnsaker som inneholder langsomme karbohydrater, men ikke vær så streng med deg selv som du pleier å være – unn deg selv en god middag eller noe godt innimellom all eksamenslesingen – det kan hjelpe på både humøret og motivasjonen.

– Ikke fall for fristelsen til å sitte opp natten før eksamen for å pugge de siste detaljene. Dette er en feil mange gjør, trass i alle advarsler og tips og råd. Ideelt sett bør du være gjennom repetering og oppsummering en dag før eksamen. Siste dagen bør være en dag for å la stoffet synke og for å senke skuldrene. Du har lest mye, og du kan mye – og eksamen kommer til å gå helt fint. Å sitte oppe natten før eksamen vil bare gi deg panikk og få deg til å føle at du ikke kan nok. Så slapp av, senk skuldrene og prøv å tenk på noe annet. Og ikke minst, prøv å få deg en god natts søvn!!

Eksamensdagen:

– Start dagen på en god måte. Stå opp i god tid. Gå morgentur, ta deg en lang dusj og ta på deg noe du føler deg vel i. Tenk på at klærne skal være behagelig, men tenk også på at klærne kan få deg til å føle deg litt bedre, så velg gjerne noe du blir i godt humør av å gå med.

– Spis en god frokost. Kok kaffe, lag deg en smoothie og spis en god, solid frokost. Havregryn, havregrynsgrøt, kesamlapper eller grovbrødskiver med pålegg er gode alternativer. Husk at du skal holde blodsukkeret i sjakk og energinivået på topp, så tenk litt over hva du spiser.

– Smør en god matpakke. Ikke ta den klassiske tentamen-i-tiende-klasse-matpakken bestående av brus, kjeks og sjokolade. Smør noe sunt og godt som f.eks et par grovbrødskiver eller grove rundstykker med noe godt pålegg, omelett, salat eller lignende.

– Vær ute i god tid, og velg deg en god plass.

– Pass på å ha med gode skriveredskaper og lovlige hjelpemidler som ordbok, kalkulator, linjal og lignende i orden.

– Når oppgavene blir utdelt – ikke få panikk. Les rolig gjennom oppgavene flere ganger, og vær sikker på at du har forstått de rett og at du har fått med deg eventuelle deloppgaver.

– Viktigst av alt; husk at du har lest i mange uker og vært på menge forelesninger, du kan mye og du er flink. Eksamen kommer til å gå helt fint, og etterpå er det hele over!

Lykke til med eksamen!

Skrevet av Iselin (blogg: http://iselin8819.blogg.no)
Bildekilde: Bulls Press

Skrevet av: Iselin

Iselin er 22 år og skriver bloggen http://iselin8819.blogg.no. Der skriver hun om trening, kosthold, hverdagslivet som lærerstudent og treningsinstruktør. Hun venter også sitt første barn. I juli gifter hun og forloveden seg i Johanneskirken i Bergen, og i forbindelse med planlegging av bryllup har hun opprettet bryllupsbloggen http://blogg.amante.no. Der skriver hun om bryllup og planlegging, samt tips og inspirasjon til alt fra hår og makeup til kjolejakt og bryllupsnerver.

Legg igjen en kommentar

Vis
Skjul