REISEGUIDE: PUERTO BANUS

Det er to uker siden jeg kom hjem fra Marbella med #femellebloggerne og jeg har i flere dager tenkt på hva jeg skulle ta med i denne turisguiden. For å være helt ærlig følte jeg meg som tidenes dårligste turist der nede da vi egentlig levde i sus og dus med ocean clubs, penthouse-leilighet og taxikjøring hvor enn vi reiste, men jeg skal prøve å få med meg høydepunktene jeg mener alle burde oppleve om de besøker Puerto Banus og området rundt Marbella.

SKREVET AV: BENEDICTE HAUGAARD (BLOGG)

Opphold: Vi fikk et sponset opphold i en lekker penthouse (link) på La Medina de Banus i åsene ved Puerto Banus, og kunne ikke bedt om noen bedre base for bloggturen vår. Vi hadde alle egne bad og soverom, stort kjøkken og stue, tre store verandaer og et stort fellesbasseng innen et halvt minutts gange. Leilighetskomplekset lå ti minutter rask gange unna Puertu Banus marina, og kostet oss ca 4,5 euro i taxi. Vi lå et steinkast unna den kjente klubben Aqua Mist og kun et par minutter unna supermarked, shopping og et nokså stort restaurantkvartal med asiatisk, spansk mat og sushi. Puerto Banus er full av luksusleiligheter og hoteller, men ønsker du å gå ned litt i pris ville jeg sjekket områdene utenfor Marbella.

Sightseeing: det eneste av turistattraksjoner vi fikk med oss var Ocean Club Marbella, Puerto Banus marina, strender, shopping og utsikten over alle de flotte yachtene. Alt finnes på havna i Puerto Banus, så det er rett og slett bare å starte å gå fra den ene enden til den andre. I Marbella kan du også dra på båtturer, bestige høye fjell, besøke dyreparker og tivoli, men vi hadde nok opplegg så vi rakk hverken det ene eller andre. Vi reiste off-season, men fikk ikke inntrykket av at dette stedet var for barn – vi så ingen vannsport eller aktiviteter for barn annet enn reisebrosjyrer til dyrepark og tivoli et stykke unna.

Mat og drikke: vi hadde noen deilige kulinariske opplevelser nede ved havet, men mye av maten vi lagde hjemme med spanske råvarer var også fantastisk godt. Vi startet første dagen med sushilunsj på Samurai Teppanyaki. Her bestilte jeg salmon roll med avocado og en deilig california maki roll med krabbe og kremost. Sushien levde absolutt opp til forventningene, og var billigere enn i Norge. Favoritten min fra denne turen var kanskje lammeskanken jeg spiste på Belvedere restaurant ved Benabola portal i Puerto Banus. Retten kostet meg i underkant av 180 norske kroner, og dette lammet var virkelig verdt hvert eneste øre! Jeg var også strålende fornøyd med Picasso restuanrant på brygga – her serverte de sinnsyke drinker med naturlige, ferskpressede ingredienser og deilig pizza. Skal jeg noensinne tilbake blir det sjømat-tallerken eller en pastarett på meg (jeg siklet nemlig over nabobordet en liten stund..). Vi hadde også en koselig vannpipe-opplevelse på Shisha Lounge, og selv om vannpipen var overpriset med sine 25 euro fikk vi god service og hyggelig atmosfære i nærheten av Ocean Club. Vår siste matopplevelse ble på Piucaro, også på Benabola portal. Her spiste jeg chili cheese til forrett og steinsopp og kyllingrisotto til hovedrett. Til middagen ble det et glass hvit sangria, og servicen var upåklagelig da de kom med stearinlys, tepper og shots som aperitif.

Hovedattraksjonen, Ocean Club Marbella: Ikke nøl – bare opplev! Jeg skal ikke lyve og si at det er billig kost og losji å få på dette stedet, men om det er snakk om en once-in-a-lifetime opplevelse, så kjør på. Vi booket en av de største solsengene som ligger på ca 150-300 euro per dag, men vi fikk vite senere at man ikke MÅTTE leie solseng for å komme inn, det gikk nemlig fint an å bare bade og spise/drikke på denne klubben. Matopplevelsene var også en sensasjon i seg selv, og selv om en club sandwich og seks biter sushi tilsammen kostet nærmere 600 kroner var det virkelig verdt det. En shot lå på 90 norske kroner og en corona på 0,33 ml kostet hele 110 norske kroner. Men servicen var god, solsengene myke, og bassenget var fyllt med rent saltvann. Over høytallerene hørte du deilig sommermusikk fra en fantastisk flink DJ og det var rett og slett magisk stemning så fort man fikk i seg et par øl. Besøk facebooksiden deres her!

Shopping: jeg klarte faktisk å bruke en del penger på shopping her nede, og det hadde jeg virkelig ikke trodd før jeg reiste ned! Jeg var overbevist om at vi kun ble servert Luis Vuitton, Hermes og Chanel-butikker, men på torget i Puerto Banus fant du et lite shoppingsenter (Marina Banus) med Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius og HM. All make-up innkjøp la jeg fra meg i KIKO cosmetics på havna, og en halvtime unna fant vi Miramar Centro Comercial (bussforbindelse eller 45 euro i taxi) med Primark, Pimkie, Oysho, Zara Home og alle butikkene nevnt over. Jeg klarte hvertfall å svi av rundt 4000 kroner på shopping, og det er ikke verst!

Beaching: Puerto Banus og Marbella i seg selv ligger jo langs kysten, og uanset hvor du drar så finner du en brygge eller en strand du kan bade fra. Puerto Banus i seg selv har tre strender – Playa de Puerto Banus, Playa Nueva Andalucia og Playa de Rio Verde. Vi lå på Playa de Puerto Banus og hadde fantastisk utsikt mot havet rett frem, La concha mountain til venstre og Puerto Banus pier til høyre. Likevel tror jeg min favorittstrand ville vært Nueva Andalucia utenfor Ocean Club’en, men dessverre var det ingen av jentene som ville være med meg dit. Hehe :-) Grunnen til det er at man kan høre musikken fra klubben, og man ligger på en strand med palmer og stråparaplyer, ikke bare en fabrikkert strand som man har sett utallige ganger før.

Alt i alt hadde vi et fantastisk opphold, og jeg kikker allerede på billetter tilbake til Ocean Clubs openingparty!

Besøk Benedictes blogg HER.