Kinesiske kvinner nekter å bli presset inn i ekteskap

Pressemelding

– Vi er single, men ikke til overs, understreker de kinesiske kvinnene i den nyeste kampanjen til hudpleiemerket SK-II. Det kinesiske begrepet Sheng Nu betyr direkte oversatt ”restekvinne”, og det refererer til kvinner som er over 27 år, og som ikke er gift. Nå ønsker SK-II sammen med en rekke suksessfulle og single kinesiske kvinner bidra til å endre tolkningen av dette fordømmende begrepet.

Filmen er en del av #changedestiny kampanjen som startet i fjor. Dette er en pågående global kampanjen som inspirerer kvinner til å forme sin egen skjebne. I løpet av denne kampanjen har SK-II delt historiene til kvinner som har overkommet utfordringer og brutt barrierer for å oppfylle sine drømmer og nå sine mål. Disse suksesshistoriene er blitt en kilde til inspirasjon for kvinner over hele verden.

Står sammen for å endre oppfatningen
Nå lanserer de filmen ”Marriage Market” som retter søkelyset på det konstante presset de kinesiske kvinnene er under til å gifte seg før de fyller 27 år. I filmen møter vi en rekke modige kinesiske kvinner som uttaler seg om det som er et av de mest kontroversielle temaene i nyere kinesisk historie, nemlig ”Sheng Nu”. Begrepet blir allerede brukt i flere store medier til å fordømme de kvinnene som ønsker å vente med ekteskap, uavhengig av grunn.

Dette ønsker SK-II å endre. SK-II ønsker å bruke denne filmen til å hjelpe kvinnene som befinner seg i denne situasjonen, og å hjelpe dem å bygge en global forståelse for denne problemstillingen. I tillegg til å ta opp kampen for kinesiske kvinner sin rett til å gifte seg når de selv ønsker, så ber de om støtte fra hele verden for å bidra til å endre tolkningen av ”Sheng Nu” begrepet. De ønsker å rekonstruere gjensidig respekt mellom generasjoner, øke samfunnets forståelse av kvinners rett til å velge sine veier i livet fritt og ta kontroll over sin skjebne. – Selv om jeg er alene, vil jeg være glad, selvsikker og leve et godt liv, sier Hu Ting i filmen.

Opplever økt press
De fleste av kvinnene som står frem i kampanjen har opplevd en kraftig økning i presset fra samfunnet, familie og venner siden uttrykket ”Sheng Nu” ble tatt i bruk. For mange er dette blitt en kilde til angst på grunn av det sosiale stigmaet. Dette gjelder spesielt for kvinnene i den voksende middelklassen i Kina, som ønsker å fokusere på utdanning, karriere og uavhengighet. Til tross for at de lever under konstant press så har disse kvinnene avansert og klart å oppnå mye på kort tid.

For å gjennomføre dette har SK-II besøkt et såkalt ekteskapsmarked i Shanghai. På slike markeder kan foreldre både henge opp og se på personalannonser for å finne en partner til sine barn. Dette er et vanlig syn i flere kinesiske byer. Annonsene viser vanligvis høyde, vekt, lønn verdier og personlighetstrekkene til deres sønner og døtre. I mange tilfeller er kvinnene helt uvitende om at foreldrene deres har hengt opp deres annonse på ekteskapsmarkedet. Markedene er blitt et symbol på forskjellene mellom to generasjoners syn på ekteskap og kjærlighet.

SK-II satte opp en stor og vakker installasjon med det som ser ut som egne ekteskapsannonser, men som egentlig er meldinger fra hundrevis av selvstendige kvinner som sier at de ønsker å ha kontroll over sin egen skjebne. Dette ble en plattform hvor kvinnene kunne dele at selv om de er alene, så er de lykkelige og trives med å være selvstendig og trygg. – Å være selvstendig er en god livsstil, og det er dette livet jeg ønsker for meg selv, forteller Wang Xiao.

Se filmen her:

Legg igjen en kommentar

Vis
Skjul