Sunne vaner

Slik innfører du sunne vaner

Man bare en gang, så da er det veldig viktig å ta vare på kroppen sin så godt man kan. Har man lenge levd et usunt liv, kan man trøste seg med at det aldri er for sent å snu. Sunne vaner i hverdagen fører til en bedre livsstil, en gladere kropp, og et lykkeligere liv.

Å gjennomføre mange små forandringer kan virke som et ork, men alt som egentlig skal til er noen små justeringer av hverdagsrutinene som allerede eksisterer. Etter man har gjort ting noen ganger blir det automatisk en vanesak, og ting går mer eller mindre av seg selv.

Jobb med innstillingen

Innstillingen har svært mye å si, og kan ofte være avgjørende for om noe blir vellykket eller ikke. Derfor er innstillingen det første man burde jobbe med når man skal innføre noen forandringer. Man må bestemme seg for at det skal skje en forandring, og man må bestemme seg for at man skal synes at prosessen er gøy.

Drikk mye vann

Kroppen trenger 1,5 liter vann hver dag, men aller helst så mye som 2,5 liter vann. Man drikker mer vann når det er lett tilgjengelig, så ha alltid med deg en flaske vann i vesken, ha klar en mugge kaldt vann i kjøleskapet og drikk vann til middag. Man drikker også mer når det smaker godt, så tilsett en skive sitron eller lime og vannet vil alltid smake friskt.

Spis frukt og grønt

Man bør forsøke å få i seg Helsedirektoratets berømte ”5 om dagen”. Det er jo strengt tatt ikke så mye som skal til. Et glass juice til frokost, et eple på vei til skole eller jobb, en spisemoden avaocado smurt på en brødskive eller knekkebrød til lunch, en tomat, fruktskål eller en smoothie til mellommåltid og salat eller grønnsaker til middag, og vips, du er i mål. Les mer på 5omdagen.com.

Spis mer fisk

Omega-3 fettsyrene fisken inneholder har vist seg å ha positiv innvirkning på kolesterolet i kroppen. Man bør spise fisk opptil flere ganger i uken, men dersom man synes det er vanskelig å finne en dag eller to i løpet av uken som passer, kan det være lurt å bestemme faste dager, for eksempel at mandager og torsdager er dedikert til fisk.

Ha sunne mellommåltider lett tilgjengelig

I løpet av en lang dag vil man garantert oppleve at blodsukkeret synker, og man vil føle et umiddelbart behov for å spise noe. Da kan det være lurt å la det bli en vanesak å alltid ha sunnere varianter av mellommåltider lett tilgjengelig, så man unngår sjokolade og andre usunne fristelser. En frukt eller to og en pose nøtter i veska vil redde deg fra de verste raske karbohydratene.

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert 12.10.12.

Bildekilde: Thinkstock

Skrevet av: Femelle

Legg igjen en kommentar