Fy fy?

Av: Line Bjerk

De siste dagene har besøket på bloggen hvert over all forventning. Det høyeste besøkertallet jeg har hatt er bare halvparten av det som er i disse dager. Og det er jo veldig gøy at dere vil lese og titte innom en tur. Jeg skal prøve (igjen) å være flink til å oppdatere mye oftere enn jeg noen gang har gjort tidligere. Muligens dere vil titte innom ofte fremover?

Jeg fikk et spørsmål på instragram om jeg kunne skrive noe om matinntaket mitt i forhold til ammingen. Jeg har ikke endret så veldig mye på matinntaket mitt bortsett fra at jeg har fjernet noen matvarer og drikke.

Under graviditeten spiste jeg ikke noe salami, pepperoni og spekemat. Det er favorittmaten min, så det har jeg spist opptil 4-5 ganger om dagen etter fødselen faktisk. Når jeg går tom, må jeg løpe på butikken for å kjøpe mer.

Kriteriet for maten om dagen er, kjapp fast food som smaker godt og ser god ut.

12177551_843260412460537_852549821_o

Klassisk frokost

Jeg har en STOR kjærlighet for smoothie med masse grejer, og mager kesam. De to er favorittene og jeg kunne virkelig levd på de to oppfinnelsene. Og helst sjokolademelk ved siden av. Jeg kuttet ut proteinpulver under graviditeten, selv om mange sier man kan spise proteinpulver valgte jeg enkelt og greit å fokusere på å få i meg näring igennom mat. Nå når jeg ammer, drikker jeg en smoothie om dagen og en boks med mager kesam. Jeg har to scoop i smoothien hver gang jeg lager den. (Sjekk proteinpulveret. Det kan ikke inneholde CLA eller noen form for fettforbrennings «hjelp» når du er gravid eller ammer!!!) Favoritt proteinpulveret er helt klart «Pæresplitt» som smaker så utrolig PÆRE (!!) fra MMsports.

Lunsj

Jeg pleier å lage hjemmelaget rundstykker av cottage cheese og havregryn, knekkebrød laget av havregryn med gode kilder til fett (nøtter, sesamfrø, linfrø osv), kjøper de groveste knekkebrødene eller rett og slett hjemmelaget protein pannkaker. Pålegg er selvfølgelig salami med majones, jordbærsyltetøy uten sukker og ost/skinke er også en slager.

Hvis det frister og jeg har tid, slenger jeg sammen eggerøre eller en omelett med skinke.

12177771_843260495793862_1844528035_n

Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal nekte meg selv noe, men jeg skal være forsiktig med sukker og raske karbohydrater. Det er de små valgene over tid som utgjør den store forskjellen. Jeg har ikke spist smågodt eller noe i nærheten av sjokolade på nesten 3 uker. Men i går satt jeg og Live i sofaen, og vi plötslig MÅTTE ha det. Så da kjøpte vi det og spiste med veldig god samvittighet. Nå blir det en god stund til neste gang tror jeg. Det søte frister faktisk lite om dagen.

Jeg skal ikke nekte for at jeg gjerne vil ha bort det overflødige fettet på kroppen etter hvert, selv om jeg er ganske fornøyd med hvordan kroppen er. Det er veldig fristende å komne inn i gode matrutiner allerede nå, slik at jeg kan fortsatte med det etter barseltiden på 6 uker,

Middagen 

Middag er det måltidet jeg like greit kunne hoppet over om dagen. Problemet mitt er at jeg har mistet lysten på kjøtt TOTALT. Frederico spiser gjerne kjøtt til frukost, lunsj, middag og kveldsmat. Så det blir mye forskjellige måltider for tiden. For de som kjenner meg, eller har lest bloggen lenge vet at jeg får noen perioder i løpet av året hvor jeg ikke klarer tanken på kjøtt, middager og alt som er tiltak å lage. Jeg er nå inne i denne perioden, og spiser ganske ofte kesam fremfor kjøtt til middag. Jeg vet at det går over, så jeg stresser ikke med det. Hvis jeg spiser middag, holder jeg meg unna kål og løk. (Bare fordi mamma har sagt at baby kan reagere på dette)

På kvelden

Jeg blir gjerne små fysen på kveldene på grunn av ingen sammhengende søvn. Jeg pleier å kutte opp forskjellig frukt, og tilsetter en liten boks med yoghurt. Melon er favoritten om dagen.

Næring og fyfy mat?

For at man skal beholde melken, og gi få i seg nok næring burde man spise nok mat og variert når man ammer. Jeg er da ikke så flink til dette om dagen, men jeg håper virkelig at noe annet kan friste etter hvert. Jeg spiser majones, salami osv for å holde et greit kaloriinntak oppe. Det er ekstra viktig at jeg får i meg nok når jeg begynner å trene igjen. Man skal ligge i et lite kalorioverskudd når man ammer og det holder med et par brødskiver, pålegg og et par glass med melk ekstra.

Det eneste jeg er försiktig med i tillegg til løk og kål, er koffein. Man kan tryggt drikke 1-2 kopper om dagen uten at det skal ha neon innvirkning på babyen, men Helsedirokteratet anbefaler å holde koffein inntaket under 6 kopper om dagen.

Det er godt med kaffe, men vi vil heller ha en rolig baby som sover på natten? 

 

Jeg tror jeg skal prøve meg på reker igjen?

Det er jo det beste jeg vet, men jeg ble kvalm under graviditeten.

12170494_843275502459028_1683128987_n

Ammende bør i tillegg unngå disse typene fisk:

  • Blåkveite over 3 kilo
  • Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo
  • Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel rognleverpostei.
  • Brunmat i krabbe (hvitt kjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).
  • Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. Se også blåskjellvarselet.
  • Eksotisk fisk: Hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk. Tunfisk på boks er trygt.

Disse punktene over har jeg ikke spist til vanlig heller, men tenkte det var greit å ta de med i tillfelle dere er glade i sjømat.

Jeg er AVHENGIG av BCAA når jeg trener, og det var faktisk en av de vanskligste tingene jeg kuttet ut under graviditeten. Det kommer til å bli veldig rart å trene igjen, med baby utenfor kroppen og IKKE drikke BCAA. Men jeg har overlevd veldig lenge uten, og jeg klarer neon månader til. Jeg har to-tre nye smaker fra MMsports liggande i skapet, og gleder meg til å teste de ut!!

 

Spørsmål angående alkohol, tobakk og legemidler? Les HER!

Nå er begge barna i drømmeland, så nå skal jeg slenge beina på sofaen og vente på at mannen skal komme hjem igjen. Han har vært to dager i Bergen, og jeg fikk kjenne på tobarnsmamma rollen her hjemme. Det har gått veldig bra altså. Vi manglet bare en bil, en mann og en kokk. That`s all!

 

Bloggen til Line finner du her! 

Skrevet av: Maren Eiane

Legg igjen en kommentar