Fremtidens Facebook

De fleste av oss hadde nok ingen anelse om hvordan Facebook ville komme til å prege livene våre da det første hysteriet slo til for noen år siden.

I dag er Facebook en del av manges hverdagsrutiner, og det ser ikke ut til at bruken kommer til å minske med det første. For nå vil nemlig Facebook-gründer Mark Zuckerberg at den sosiale plattformen skal bli basen for all din nettaktivitet.

Vi mennesker liker å dele. Vi deler av alt som er godt, og alt som ikke er fullt så godt. Vi deler for å opplyse hverandre, hjelpe hverandre, vise oss frem for hverandre og noen ganger også for å irritere hverandre. Viljen til å dele er et av de viktigste premissene for Facebooks massive suksess, men pussig nok er det også denne trangen til å dele om stort og smått som har vakt størst oppstandelse blant Facebooks brukere. For hvordan skal det private beskyttes samtidig som vi oppfordres til å stadig dele mer og mer?

For uansett hvordan man snur og vender på det, så er det nettopp det kreftene bak Facebook vil at vi skal gjøre: dele, dele og dele litt til.

Open Graph
Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg har store tanker om hvordan Facebook i årene fremover skal bli det ultimate verktøy for deling mellom mennesker på nettet. I april lanserte han Open Graph, som gjør det mulig for Facebook-brukere å si ifra om hva de liker mens de surfer på nettet, også utenfor Facebooks egne sider. Likte du artikkelen du leste i lokalavisen, eller skoene du nettopp så i nettbutikken? Trykk på den blå liker-knappen med Facebook-ikonet og la alle dine venner få vite om det.

-Vårt oppdrag er å gjøre verden mer åpen og knyttet sammen, sier Mark Zuckerberg i et intervju med Time Magazine. Han hevder at det å gå fra å gjøre det mulig for brukerne å dele informasjon med venner innad på Facebook, til å også la dem utveksle informasjon om hva de liker på eksterne nettsteder, er en naturlig utvikling.

Med Open Graph ligger altså alt til rette for at dine venner på effektivt vis kan få innblikk i alle dine preferanser. Har du sett en trailer på Filmweb.no som du likte godt? Trykk på liker-knappen og la vennene dine få vite det, eller logg inn med Facebook-kontoen din og legg igjen en kommentar på Filmwebs egne sider. Bare en måned etter at Open Graph ble lansert hadde mer enn 100 000 nettsteder integrert den nye teknologien på websidene sine, og antallet vokser stadig.

Hvorfor ikke?
Facebook ser for seg at Open Graph vil være starten på helt nye nettvaner for deres massive brukermasse på 500 millioner mennesker. Ved å gjøre det til en vanesak å bruke liker-knappene aktivt, vil både du og dine venner nyte godt av nye oppdagelser og avdekke felles interesser. De sosiale fordelene er fantastiske, mener Zuckerberg.

Så hva er egentlig problemet? Det er jo tydelig at Facebook dekker et behov vi mennesker har. Vi ønsker å dele, og med Facebook er delingen gjort enkel og tilgjengelig. Men selv om Facebook kan skryte av å tilsynelatende ha forsterket de sosiale båndene mellom mennesker på tvers av landegrenser, er organisasjonen når alt kommer til alt en forretning. En forretning som genererer ufattelig store pengesummer.

Annonsørene vinner
Takket være et velstrukturert annonsesystem renner nemlig pengene inn i kassa hos Facebook, og med Open Graph har det åpnet seg en helt ny dimensjon i organiseringen av annonsene. For jo mer du deler av dine preferanser med dine Facebook-venner, jo mer data om deg og hva du liker blir lagret og gjort tilgjengelig for annonsørene.

Liker fem av dine venner Freia.no? Da er nok sannsynligheten stor for at en annonse for Freia dukker opp i annonsefeltet på Facebook når du logger deg inn neste gang. Det er tross alt ganske trolig at du kommer til å like noe som også vennene dine liker.

Og enten du er komfortabel med tanken på at din Facebook-aktivitet blir gjenstand for målrettet reklame fra diverse annonsører eller ikke, er sannsynligheten høy for at vi ikke ser slutten på disse tendensene med det første. – Selv med all fremgangen vi har hatt så langt, tror jeg vi er mye nærmere begynnelsen enn slutten av trenden, sier Mark Zuckerberg selv.

Hvor ofte bruker du selv liker-knappene på nettsider utenfor Facebook?

Kilde: Time.com, Facebook.com
Bildekilde: Thinkstock photos

Skrevet av: thea

Thea Sofie Melberg er 26 år og bor i Oslo. Hun elsker populærkultur,
og spesielt musikk. Når hun ikke skriver for femelle.no eller blogger på http://paapp.blogspot.com, jobber hun som reporter og programleder i Radiorakel.

En kommentar om “Fremtidens Facebook

  1. Har sett den, men jeg har aldri brukt det. Kommer sikkert til å bruke det hvis jeg finner noe jeg synes er helt sinnssykt kult, men sånn til vanlig tror jeg jeg rett og slett ikke kommer til å gidde..

    Bra tekst :)! Det tenkte jeg jeg skulle dele med deg ;) hihi.

Legg igjen en kommentar

Vis
Skjul