5 myter om trening

Det finnes en ufattelig lang liste over ulike treningsformer og metoder, og nesten like mange meninger om hva som er bra, hva som fungerer, og hva som ikke fungerer. Uansett hvor mye man prøver, vil man aldri komme fra til kun ett riktig svar.

Trening er i de fleste tilfeller svært individuelt, og det som fungerer for noen, vil ikke nødvendigvis fungere for alle andre. Alder og hvilket kjønn man er spiller også en viktig rolle for hvordan treningen vil påvirke kroppen.

Jenter får store muskler av styrketrening

Nei, jenter vil ikke store muskler av normal styrketrening, da de har mye lavere nivå av det muskelbyggende hormonet testosteron enn menn. Det er selvfølgelig mulig å bygge muskler for kvinner også, men da skal man virkelig jobbe hardt for det. Dessuten øker styrketrening kroppens energibehov, så dersom man fortsetter å spise samme mengde mat som man spiste uten styrketrening, vil man faktisk gå ned i vekt og størrelse.

Spinning gir store legger og lår

Nei, spinning i moderate mengder gir høy energifrigjøring i kroppen, og vil være en fin aktivitet for vektreduksjon. Trener man imidlertid spinning opptil 5-6 ganger i uken, vil man derimot merke en liten utvikling i muskulaturen.

Man får flat mage av sit-ups

Det går ikke an å punktslanke seg, så nei, man får ikke flat mage kun av sit-ups. For en flat mage må man redusere fettprosenten, og det gjør man ved hjelp av kondisjon- og styrketrening i kombinasjon med riktig kosthold. Sit-ups vil bidra til en sterkere og mer muskuløs og definert mage.

Løping er best for vekttap

Ja, løping er noe av det mest effektive man kan gjøre for å oppnå vekttap, men i følge flere studier er faktisk svømming den aktiviteten som fører til høyest kaloriforbrenning per minutt. Dette er selvfølgelig avhengig av at man opprettholder et relativt intensivt nivå gjennom hele treningsøkten.

Man trener ikke godt nok hvis man ikke svetter

Når man svetter er det kroppens måte å regulere temperaturen på, og hvor mye man svetter er svært individuelt. Svettemengde har også en sammenheng med hvor godt trent man er. Etter hvert som man trener og formen blir bedre, vil også kroppens temperaturreguleringer blir bedre, og svetten vil øke.

Bildekilde: Thinkstock

Skrevet av: Charlotte Olsen

Charlotte er ei livsglad jente på 20 år som bor i Oslo og studerer markedsføring. Hun er glad i å skrive, og målet er å starte sitt eget magasin for kvinner en gang i fremtiden. I mellomtiden deler hun gjerne sine tips og gode råd på Femelle.no og på bloggen, charlotte.femelle.no.

Legg igjen en kommentar

Vis
Skjul