Derfor burde du skaffe deg en treningspartner

Skal vi tro forskningen, er det all grunn til å begynne å trene med en venn eller treningspartner. Studier viser nemlig at det å trene sammen med noen kan gi deg en rekke trenings- og helsefordeler.
I denne saken gir vi deg 6 gode grunner til å starte å trene sammen med noen, og det i dag!

Hva bør jeg se etter i en treningspartner?

Treningspartneren din trenger ikke å være din beste venn eller kjæreste, men det er å foretrekke at dere begge er motiverte til å opprettholde et visst treningsregime.

Se også etter noen som har omtrent samme mål som deg. Hvis du vil bygge muskler, mens treningspartneren din vil gå på sykkeltimer, er det liten vits i å trene samtidig (kilde: 1).

Videre er det viktig at du finner noen som får frem det beste i deg, og vice versa! Det er viktig at dere gir hverandre motivasjon.

Foto: 123rf.com      Sist, men ikke minst, tren med noen som har tid og lyst til å trene på samme tid som deg. Hvis du foretrekker å få unna dagens treningsøkt i morgentimene, bør du nok ikke trene med noen som stort sett legger øktene sine til etter middag…

1.Enklere å trene sammen

Studier viser at de som trener sammen med noen, faktisk bruker mer tid på trening enn de som trener alene.

Blant annet fant en studie fra 2017 at trening på mange måter er smittsomt (kilde: 1). Konkurranseinstinktet trigges nemlig når man ser andre fra sitt sosiale nettverk trene, det være seg venner av felles kjønn, motsatte kjønn eller kjæreste (kilde: 2).

I tillegg vil treningsøkten bli både mer gjennomførbar og mindre slitsom når du trener sammen med en partner. Å tilbringe tid i godt selskap har en positiv effekt på humøret. Ofte gjør det også at tiden går mye raskere enn hvis du hadde vært alene (kilde: 3).

2.Kom deg opp fra sofaen

En fast treningspartner vil i tillegg fungere som en slags garanti mot overdreven sofasliting. Ikke bare blir terskelen for å avlyse treningsavtaler høyere, du vil også få økt motivasjon til å oppnå målene du har satt deg for treningen (kilde: 4).

Det blir i tillegg mye lettere å komme seg opp av senga i de tidlige morgentimer, når du vet at noen venter på deg i garderoben.

Studier har dessuten vist at risikoen for å avbryte treningsregimet blir betydelig lavere når man trener sammen med noen andre.

En studie fant for eksempel at personer som deltok i et treningsprogram sammen med en annen hadde en mye mindre risiko for å avbryte programmet enn de som deltok alene.

Mens tallet for sistnevnte lå på hele 50 %, var det kun 8 % av de som trente sammen med andre som droppet ut av programmet (kilde: 5).

Tallenes tale er altså klar: En treningspartner kan være av uvurdelig hjelp for deg som ønsker å leve et mer aktivt og sunnere liv.

3.Samtrening: Et psykologisk fenomen

Har du hørt om Köhler-effekten?

Forskere ved Universitetet i Kansas er blant de som tidligere har funnet en signifikant forskjell mellom folk som trener henholdsvis alene og sammen med andre som er i bedre fysisk form enn en selv; den såkalte Köhler-effekten.

Forskerne fant nemlig at det å velge en treningspartner som er i bedre form enn deg selv faktisk kan hjelpe deg med å presse deg hardere (kilde: 6).

I følge Köhler-effekten har nemlig «svake ledd» i enhver gruppesetting en tendens til å legge inn større innsats i selskap med andre enn når de trener alene (kilde: 7).

Forskningen forklarer denne effekten med henvisning til menneskepsykologien og sosial gruppedynamikk; man sammenligner seg selv med personer ansett for å være høyerestående enn hva man selv er.

4.Gjør treningen til en sosial greie

Du synes kanskje det fort blir kjedelig å tilbringe lange strekk på trimsykkelen eller løfte vekter på egen hånd. Og hvis du stort sett trener alene, kan trening raskt bli en ensidig opplevelse, noe som kan gå på motivasjonen løs.

Det er nettopp her en treningspartner kommer inn i bildet. Treningen kan faktisk bli mye morsommere når man gjør det sammen! Du vil i tillegg få tilfredsstilt ditt sosiale behov og oppleve mestring og anerkjennelse som går begge veier.

Studier har i tillegg vist at både frafallsprosenten blir lavere og innsatsen lagt inn på trening høyere når du trener med en venn eller bekjent. Dette er særlig sant hvis dere støtter hverandre (kilde: 8).

Hvis du trener med en venn, vil du også få bedre tid til trening, da denne tiden tidligere ville ha blitt brukt på venner eller familie. Nå slår du derimot to fluer i en smekk (kilde: 9).

5.Større sjanse for å oppnå målet ditt

Hvis du trener sammen med noen, har du også større sjanse for å oppnå målet ditt enn hvis du trener alene (kilde: 10).

Flere studier har vist at det å trene sammen med noen som går ned i vekt, faktisk øker sjansen for at du selv skal oppleve det samme (kilde: 11).

Uansett hvilke mål du har satt deg, knyttet til kondisjon, vekt, muskelmasse eller annet, kan du med fordel trene sammen med en fast partner.

6.En billig og tilgjengelig løsning

Du synes kanskje det er vanskelig å komme seg på trening, eller å trene intensivt når du først er i gang.

Med en treningspartner skaffer du deg mange av fordelene ved å trene sammen med noen, og uten at dette koster deg skjorta.

Personlige trenere er vel og bra, men på fast basis kan det være minst like gunstig å trene med en venn (kilde: 12).

Best av alt: Vennetrening er helt gratis. Det kan også bli ganske hyggelig.

 

Oppsummering

De som trener sammen med noen de kjenner, tilbringer mer tid på treningssenteret enn de som trener alene. De når også målene sine raskere, har det gøyere på trening og tilbringer mindre tid i sofaen.

Det er altså mange grunner til at du bør finne deg en fast treningspartner.

Gjør treningsøktene dine til et samarbeidsprosjekt i dag, og du vil raskt både se og merke resultater fra innsatsen du legger ned.

Lykke til!

 

Foto: 123rf.com

Skrevet av: Sunniva Hamren

Legg igjen en kommentar

Vis
Skjul