Fordeler ved fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet er noe absolutt alle har godt av, det kommer man ikke utenom. Dersom du ikke allerede har funnet din kilde til motivasjon, bør du ta en titt på alle helsefordelene ved fysisk aktivitet.

Sett bort i fra vektreduksjon og en strammere og sterkere kropp, finnes det en rekke andre fordeler ved trening og annen fysisk aktivitet også. Her er en oversikt over noen av de største fordelene:

Mer energi

Fysisk aktivitet gjør at oksygen og næringsstoffer lettere blir transportert rundt i kroppen. Dette vil føre til at hjerte og lunger arbeider mer effektivt, og du vil sitte igjen med mer energi og overskudd.

Bedre humør

Det er påvist at fysisk aktivitet stimulerer vil stimulere ulike kjemiske stoffer i hjernen som får deg til å føle roligere og lykkeligere. Regelmessig trening vil da bidra til at du føler deg bedre, og får et mer positivt selvbilde.

Bedre søvn

Økt aktivitetsnivå gjennom dagen vil hjelpe deg å sovne raskere om kvelden og komme inn i en dypere søvn. En god natts søvn kan bidra til økt konsentrasjon og produktivitet, i tillegg til at det vil påvirke humøret i en positiv retning.

Forhindre depresjoner

Fysisk aktivitet gjenoppretter balansen mellom noen kjemikalier som brukes av nervecellene til å kommunisere med hverandre, og på denne måten bidra til å forhindre både stress og depresjoner.

Forebygge hjerte- og karsykdommer

Fysisk aktivitet styrker hjerte og lunger, og påvirker blodtrykket og kolesterolnivået i kroppen. Dette kan blant annet bidra til å forhindre ulike hjerte- og karsykdommer.

Styrker muskler og beinmasse

Styrketrening forhindrer redusert beinmasse, bygger og opprettholder muskulaturen, forhindrer beinskjørhet og kan til og med øke beintettheten. Ved å styrke bein og muskler kan man også forbedre kroppens balanse og koordinasjon.

Vektkontroll

Det er langt i fra all trening som har vektreduksjon som formål. Det kan selvfølgelig være en rekke andre grunner, men mange trener for vektkontroll. For å opprettholde en idealvekt er man avhengig av et koordinert inntak og forbruk av energi og kalorier, noe fysisk aktivitet ofte er nøkkelen til.

Kilde: Trening.no

Bildekilde: Thinkstock

Skrevet av: Charlotte Olsen

Charlotte er ei livsglad jente på 20 år som bor i Oslo og studerer markedsføring. Hun er glad i å skrive, og målet er å starte sitt eget magasin for kvinner en gang i fremtiden. I mellomtiden deler hun gjerne sine tips og gode råd på Femelle.no og på bloggen, charlotte.femelle.no.

Legg igjen en kommentar

Vis
Skjul