119557395

Motivasjonstips til deg som vil gå ned i vekt

Denne artikkelen er skrevet av Anine Kristin.

Den ultimate drømmejeansen SKAL på!

En stor motivasjon er å komme seg inn i den buksen du har siklet på i evigheter, eller som har ligget innerst i skapet i noen år. Endten du har startet med sunn mat og trening, eller om det er det nye nyttårforsettet, så kan du sette deg dette som et av hovedmålene dine. Den følelsen du får når du drar på deg buksen etter noen måneder med sunn mat og trening er ubeskrivelig. Plutselig så er buksa litt for stor også!



Still deg selv relevante spørsmål

På dager hvor motivasjonen ikke er på topp, og sofakroken frister mer enn vektene på treningssenteret kan dette hjelpe. Hvorfor startet du egentlig med å trene? Hva ga deg motivasjon til å trene? Hvorfor har du vært så flink med kostholdet den siste tiden? Hvorfor i all verden skal du slutte med dette?

Man skal lytte til kroppen sin, og en-to treningsfrie dager er bare bra. Men tenk på dette så ofte du kan. Ikke avslutt noe du akkurat har startet, fullfør! Det gir deg en så mye bedre følelse enn den dårlige samvittigheten du har sittet med foran tven så altfor mange kvelder. Husk at alt er bedre enn ingenting.

Bruk bilder

Nettet florerer av spreke mennesker, og kanskje har du vært en av dem selv en gang også. Ta deg tid til å se på motiverende blogger, fitspiration bilder på nettsider som weheartit og tumblr. Det som gir meg mest motivasjon av alt, er faktisk gamle bilder av meg selv! Bilder hvor jeg enten var i skikkelig dårlig form, eller i min aller beste form. Dette er ikke umulig å nå, eller å komme seg tilbake til. Du må bare ta deg selv i nakkeskinnet og jobbe for det!

Sett deg nye mål

Langsiktige mål er viktig, men her kan du miste motivasjonen på veien. Kortsiktige mål er derfor viktige å sette seg, for da har du noe å jobbe med frem til du når det endelige målet. Dette hjelper deg med å holde motivasjonen oppe hele veien, og du får forhåpentligvis noen gode dager på treningen når du kan huke av et eller flere mål på listen din.

Noen kortsiktige mål kan for eksempel være å klare 10 kg i bicepscurl, 5 repetisjoner i dips, 2 pull ups, eller at du skal klare å jogge i 20 minutter uten å føle at verden ende er nær etterpå. Sett deg realistiske delmål, og når du har nådd de første, setter du deg noen nye.

Kjøp deg nytt treningstøy

Føler du deg ikke så fresh under treningen lenger, er det kanskje på tide å innvistere i noe nytt treningstøy. Det finnes så mange spreke farger ute i butikkene nå, og mange forskjellige plagg til forskjellige kropper. Kjøp deg noe som du føler deg fin i, og gled deg til å svette i det. Nå skal jeg helt ærlig innrømme at jeg skjeldent ser på andre folk på treningssenteret, og legger ikke merke til hva folk har på seg. Men dette har noe med selvfølelsen å gjøre. Nytt treningstøy gir masse motivasjon!

Ta kontakt

Prat med en blogger, en venninne, kjæreste, familie eller en personlig trener. Ikke vær redd for å ta kontakt med noen som kanskje har klart å legge om livsstilen sin før deg, eller som kanskje ønsker å gjøre det sammen med deg. Prat sammen, finn inspirasjon sammen, sett dere langsiktige og kortsiktige mål sammen og hent gode tips fra folk som vet hva de snakker om. Noen ganger kan det være greit å ha en annen person til å pushe deg litt ekstra i ryggen.

Vær litt selvopptatt

Neida, dette handler om at du ønsker å se forandringene på kroppen din! Ta bilder underveis, hver andre uke for eksempel. Dette er veldig morsomt å sitte med etter en stund med sunn kost og tung styrketrening! Mest sannsynlig blir du motivert til å fortsette med all sunnheten også. Man ser helt klart en forskjell på kroppen etter en periode med lite trening og dårlig mat. Dette er bilder du kan ha helt for deg selv også, du trenger ikke starte en blogg og dele bildene med resten av verden. Bilder er faktisk mye bedre enn vekten og speilet!

Musikk

Ta deg tid til å kjøpe litt ny musikk til deg selv. Alle har forskjellig smak, så pass på at du bruker musikk som får deg lyst til å løpe, danse, gråte, rope eller som gjør deg sint. Alt ettersom hva du foretrekker når du skal gi 100% på trening. Her finner du noen av de låtene jeg hører på for tiden, for jeg trenger sanger som gir meg gode minner eller som gir meg lyst til å danse!

Bildekilde: Thinkstock

Ett svar til “Motivasjonstips til deg som vil gå ned i vekt”

  1. Kjempegod artikkel Anine! Motiverende lesestoff :D

Legg igjen en kommentar