Avokado

Vidunderfrukten avocado

Selv om du må regne med å få i deg mellom 400 til 500 kalorier fra én avocado, kan den også skryte på seg å være stappfull av vitaminer, å ha en antiaging-effekt, og kan til og med hjelpe med vektnedgang.

Skrevet av: Olga Stausberg

Renere hud og mindre kramper
En middels stor avocado inneholder cirka 23 gram fett, noe mange dessverre lar seg skremme av. Det første man må få sagt er at dette er mettet fett, som faktisk hver eneste celle i kroppen er avhengig av å få tilført. Økt inntak av essensielle fettsyrer kan blant annet føre til mindre premenstruelle problemer, men også til visuelle forandringer som en renere hud.

Stappet med vitaminer
Det er ikke bare den store andelen av mettet fett som er viktig i avocadoen. Avocado inneholder også både vitamin A, B, C , E og K. Vitaminene E og C er blant annet med å forebygge hjerte og karsykdommer. Bortsett fra alle disse essensielle vitaminene finner man også en betydelig mengde kalium i en avocado, faktisk dobbelt så mye som i en banan! Kalium er blant annet med på å regulere og opprettholde væskebalansen i kroppen, samt å sørge for at nerver, muskler, hjerte og nyrer fungerer normalt.

Ned i vekt med avocado
En annen fantastisk bieffekt av å spise den sunne frukten er at den kan hjelpe med vektkontrollen. I en studie publisert i Nutrition Journal, kom det frem at deltakere som spiste en halv avocado sammen med lunsjen sin opplevde sterkt redusert lyst til å spise etterpå – og denne effekten varte i flere timer. Grunnen til dette er at avocadoen gir metthetsfølelse, og kan derfor hjelpe deg å kutte ut småspising.

Avokadoens bruksområder er altså nesten uendelig mange, så ikke la deg skremme av kaloriene eller det ganske høye fettinnholdet!

Legg igjen en kommentar