10 motivasjonstips for å starte treningen

Er du blant de som trener masse en måned eller to før du til slutt blir liggende i sofaen med fjernkontrollen og dårlig samvittighet mens joggeturene i skogen eller turene på treningssenteret bare blir en fjern drøm? Du er ikke alene. Hvert år starter tusenvis av mennesker med en sunnere livsstil uten at det varer. Heldigvis er det lett å bryte mønsteret og komme seg ut av den onde sirkelen. I år er året der de sunne vanene skal holde!

Her er 10 motivasjonstips som får deg i gang med treningen og som får deg til å holde det i gang:

1. For det første; jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, for det er så viktig: finn en treningsform som er lystbetont. Liker du å danse, dans! Liker du å svømme, svøm! Liker du å sykle, gå på en spinningtime eller finn frem sykkelen! Liker du å gå tur i skog og mark, gjør nettopp det! Det handler om å gjøre noe du liker – da får du lyst til å fortsette. Vet du ikke hva du liker? Bruk tid på å prøve masse forskjellig, du finner fort ut hva du liker og ikke liker.

2. Ta deg tid til å lære deg aktiviteten. Den blir ikke lystbetont før du mestrer den. Ta deg tid til å være ny. De fleste treningssentre har ulike nivåer på gruppetimene. Gå på de letteste timene først, og når du mestrer dem, prøver du neste nivå. Har du lite erfaring med styrketrening, pass på å få opplæring først. Det er viktig både for å trene riktig og for å unngå skader.

3. Sett deg mål, men husk at de må være realistiske. Om målene er store og langt frem i tid, del dem opp i mindre mål. Gi deg selv en belønning når du har nådd målene dine, enten det er en ny bukse, en tur på kino eller en ferie. Da har du noe å se frem til, og du blir mer motivert til å nå målene. Ikke fortvil om du ikke når målene dine – utsett dem eller prøv igjen.

4. Finn deg en treningspartner. Velg gjerne en god venn/venninne på samme nivå som deg, så kan dere måle fremgangen sammen. Er du medlem på et treningssenter, gå på gruppetimer! Instruktøren motiverer og pusher deg underveis, og det blir vanskeligere å sluntre unna.

Les også: 10 gode grunner til å starte dagen med en treningsøkt

5. Start rolig og legg inn gradvis økning etter hvert. Er du ikke vant til å trene, begynn rolig. Den største feilen nybegynnere gjør er å starte for hardt. Begynn med å legge inn 2-3 treningsøkter i uken. Ikke la øktene bli for lange. Øk heller gradvis etterhvert som du ser at det fungerer greit.

6. Lag treningsplaner og før treningsdagbok. Ved å sette opp en plan for hvilke treningsøkter du skal gjennomføre på de forskjellige dagene i uken vil du føle deg forpliktet til å følge planen. En treningsplan kan også være med på å hjelpe deg gjennom perioder med lite motivasjon. Men ikke vær en slave til ditt eget opplegg. Du kan forandre hvilke dager du trener på fra uke til uke om noe skulle komme i veien. Ved å føre treningsdagbok i tillegg, der du skriver hva du gjorde, hvor mye du løftet, hvor langt du løp osv., vil du lettere kunne se fremgangen din. Slik kan du bli motivert til å fortsette.

7. Ansett personlig trener. Ved bruk av personlig trener vil du få raskere resultater, og du vil ha noen som pusher deg til å gi alt. I tillegg vil du føle deg forpliktet til å møte opp, selv på dager der du aller helst vil ligge på sofaen.

8. Tren med musikk. Lag en motiverende spilleliste på Spotify og tren til favorittlåtene dine. Riktig musikk kan motivere til nesten hva som helst!

9. Varier treningen. Bytt øvelser, treningsform og utstyr jevnlig, slik at kroppen får nye utfordringer. Trener du for eksempel kun løping, vil du fort miste motivasjonen. Er det fettforbrenning du er ute etter i forbindelse med løpingen, prøv å variere mellom løping og andre fettforbrennende aktiviteter som gåing, sykling, dansing, svømming og aerobic.

10. Tren jevnt og trutt, ikke etter skippertaksmetoden. Da kommer resultatene. Er det dager der motivasjonen absolutt ikke er til stede, gå heller en tur eller tren rolig. De dagene det frister minst å trene, er faktisk de dagene det føles ekstra godt etterpå!

Lykke til med treningen!

Skrevet av Iselin
Artikkelen er publisert tidligere på Femelle.
Bildekilde: Method Fitness

Skrevet av: Gjesteskribent

Gjesteskribent blir brukt som automatisk forfatter når det er talentfulle bloggere som skriver gjesteartikler for oss. Skribentens navn og bloggurl står opplyst i artikkelen ovenfor.

3 kommentarer om “10 motivasjonstips for å starte treningen

  1. Hadde berre kroppen min sett litt ut som den på bilete, så hadde det kanskje vore ein litt større sjangse for at eg hadde byrja å trena. Men, det aller meste set ein stoppar for det aller beste.

  2. Kommentar til deg, Ingrid: En veltrent kropp, god kondisjon og styrke kommer ikke av seg selv, og man må trene for å oppnå det. Så hvis du ikke er fornøyd med kroppen din, er det jo faktisk større grunner til å trene enn hvis du er fornøyd :) Trening, som sjokoladespising øker nivået av seretonin i kroppen, endorfinene løper løpsk og vi sitter igjen med en lykkefølelse. Trening er en del av det å bli fornøyd med seg selv (hvertfall for min del) ;)

Legg igjen en kommentar

Vis
Skjul