Tre måter å beholde sykkelformen på gjennom vinteren

Promotion

Konkurransesesongen er slutt og det er noen måneder igjen til det virkelig gjelder. Er du en av de som synes det er tungt å komme i gang på våren? Uten treningsgrunnlag og med noen kilo ekstra rundt magen fra jul og vinter kan oppkjøring mot det første rittet bli en utfordring. På vinteren er det vanskelig å få like mange timer og mil som om sommeren. Det er heller ikke meningen at kroppen skal kjøres like hardt hele året, så denne pausen bør benyttes klokt for å få en bra start på neste sesong.

 

1. Spinning

En måte å holde beina i gang på gjennom vinteren er både intensiv og sosial. På en spinningøkt som ofte varer fra 45-90 minutter er det intervaller og høy intensitet som gjelder. Her kan du ta med venner og kollegaer og møte andre syklister. Høy musikk og en engasjert instruktør får deg gjennom timen.

 

2. Sykkelreise

Det er mange destinasjoner kun en kort flytur unna hvor du hele vinteren kan sykle i kortbuksa. Gran Canaria er en kjent destinasjon for norske syklister. Her er det minimum 25 grader varmt året rundt. To uker sykkelferie midt på vinteren er godt for både kropp og sjel. Du kan legge opp dagene som du ville gjort på en kvalitetsuke i høysesong hjemme. Disse øktene kan være forskjellen på vinn eller forsvinn på vårens første ritt her hjemme.

 

3. Sykkelrulle

Nå trenger du ikke sette bort sykkelen for vinteren, du kan nemlig bruke den i din egen stue hver dag om du vil. Med dagens sykkelruller får du relevant trening vinteren gjennom uten å måtte stresse av gårde til nærmeste treningssenter. Hvis det er ok for kona eller mannen kan du se på yndlingsserien på tv eller spille favorittlåtene på anlegget mens du trener. Sannsynligvis vil du raskt bli sendt til et eget rom for vintertreningen. Her får du lagt ned det viktige treningsarbeidet og grunnlaget for den kommende sesongen. Men husk at det er ”off season”, kroppen trenger hvile og det viktigste du gjør i denne perioden er å holde beina i gang. Den lange langturen og maxdragene kan du nesten droppe og heller gå for mellomlange økter på lavterskel. Du kan også bruke vintermånedene på å klargjøre sykkelen for den kommende sesongen, og gå til innkjøp av litt nytt sykkeltilbehør.

Legg igjen en kommentar

Vis
Skjul