Mann som klikker på søkefeltet i AR-stil

Hva koster det å annonsere på Google?

Hva koster det å annonsere på Google?

Å annonsere på Google, er ulikt og varierer avhengig av bransjen. Hvis du for eksempel er en restaurant som ønsker å annonsere for maten din, kan du bli belastet 1 krone per klikk på Google-annonser, som er billigere enn andre plattformer som Facebook og Instagram.

Googles annonseringspriser er basert på en rekke faktorer, inkludert plasseringen til annonsen din og typen søkeord du ønsker å målrette mot.

Hva koster det å annonsere på Google innenfor de forskjellige nisjene?

Google er en av de mest populære søkemotorene i verden, men det er ikke mange som skjønner hvor mye som går med å gjøre en kampanje vellykket. Prisklassen for annonsering på Google innenfor ulike nisjer er ganske bred, og det avhenger av hvilken type annonsekampanje du kjører.

Hvorfor koster det ulikt å annonsere på bransjer på Google

Kostnaden for å annonsere på Google avhenger av bransjen. For eksempel koster det 6 kroner å annonsere på et motenettsted mens det koster 3 kroner å annonsere på et bilnettsted. Dette er fordi noen bransjer er mer populære enn andre og derfor mer sannsynlig vil generere mer trafikk for annonsører og også høyere inntekter for Googles partnere i bransjen

Hvilke bransjer koster mest å annonsere innen på Google?

Kostnaden for å annonsere på Google er forskjellig i alle bransjer og nedenfor kan du se en liste med de mest konkurransefylte bransjene:

  • Finans i form av lån, forbrukslån og lignende.
  • Forsikringer som innboforsikring, bilforsikring, husforsikring og lignende.
  • Elektronikk som PC’er, mobiltelefoner og lignende.
  • Utdanning som online-læring med kurs og sertifiseringer.
  • Advokattjenester
  • Bredbånd
  • Kryptovaluta
  • Investering
  • Telefoni og mobilabonnementer

Hva er Google PPC-inflasjon, og hvorfor skjer det?

Google PPC-inflasjon er et begrep som refererer til de økende kostnadene ved annonsering på Google. Det er et resultat av Googles algoritmeendringer, som er designet for å vise mer relevante annonser på søkemotorresultatsiden.

Som et resultat har annonsører blitt tvunget til å betale høyere priser for annonsene sine. Dette har ført til en økning i annonsepriser over hele linja og har ført til at mange bedrifter har vurdert andre alternativer for markedsføringskampanjene sine.

Hovedårsaken til denne endringen er fordi Googles algoritmeendringer er designet for å vise mer relevante annonser på søkemotorresultatsiden. Det har vært flere endringer som har påvirket hvordan Google rangerer nettsteder og hvilken type innhold det vil vise organisk på sine søkemotorsider som fører til økt konkurranse om annonser. Det er bevist at gjennomsnittprisen kan øke opptil 50% innenfor en bransje i samme år. Dette er spesielt sant for bransjer med høy fortjenestemarginer, som banker siden de fleste ikke vet hvordan klare å unngå lån.

Konklusjon

Fordelene med å annonsere på Google er høy trafikk og stor rekkevidde. Ulempene er de høye kostnadene for ppc-inflasjon og mangelen på målretting.